Da har jeg endelig laget en ny starter som jeg har tatt bilder av fra dag til dag. Her kommer derfor en ganske så inngående beskrivelse av surdeigsbrød av spelt, fra starter til lavFODMAP-brød, steg for steg.

Det finnes veldig mange måter å gjøre dette på og jeg tror ikke noe er rett eller galt. Jeg er overhodet ikke ekspert på dette, men jeg har nå klart å lage to startere som fungerer og prøvd meg frem med ganske mange forskjellige metoder for brødlaging og dette fungerer for meg.

NB! På nettet er det mange som hevder at man bruke økologisk mel, glass til starteren og ikke metall til å røre med. Da kan jeg fortelle at jeg aldri har brukt økologisk mel, alltid har brukt plastboks (ser veldig fancy ut med Norgesglass, men det er veldig upraktisk…) og bruker alltid en metallskje til å røre med. For alt jeg vet kunne baksten blitt BEDRE om jeg hadde gjort noe anderledes, men jeg (og alle som har smakt brødene mine) er veldg fornøyd med resultatet, så jeg satser på at det går bra! 🙂

Surdeigsbrød av spelt, fra starter til lavFODMAP-brød, steg for steg

Speltsurdeig starter dag 1 lavfodmapDag 1: Begynn med en boks eller et glass med en ss. vann i.

Surdeigsbrød av speltTilsett ca. en ss. speltmel og rør godt.

Boksen skal stå på kjøkkenbenken, med lokket løst på, hele tiden mens du lager starteren. Grunnen til at jeg bruker lite vann og mel er at jeg ikke vil kaste for mye. (Siden man hele tiden skal tilsette mer vann og mel kan man ende opp med en veldig stor starter om man ikke passer på å heller bruke lite mel og vann og kaste bare litt hver gang.)


Surdeigsbrød av spelt starter lavfodmap lowfodmap dag 2Dag 2: Legg til en ss. vann og 1 ss. speltmel.


Surdeigsbrød av spelt starter lavfodmap dag 3 morgenDag 3 morgen: Ta ut 1 ts. starter og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel + noen korn med salt (saltet skal hemme veksten av skadelige bakterier og kan defor være lurt å ha i starteren innimellom.) Kast resten av den gamle starteren. (Min starter begynte å lukte litt rart i dag, nesten litt råttent…)


Surdeigsbrød av spelt starter lavFODMAP low fodmap dag 3 kveld lavfodmapDag 3 kveld: Bland inn 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel.


Surdeigsbrød av spelt speltsurdeig starter dag 4 morgenDag 4 morgen: Ta ut 1 ts. og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Kast resten. Starteren har begynt å få litt bobler og lukter nå litt svakt syrlig.


Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig starter dag 4 kveldDag 4. kveld: Legg til 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel.


Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig lavFODMAP starter dag 5 morgenDag 5 morgen: Ta ut 1 ts. og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Kast resten.


Surdeigsbrød av speltSpeltsurdeig lavFODMAP starter dag 5 kveldDag 5 kveld: Legg til 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Nå bobler det skikkelig her og det lukter friskt syrlig


Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig lavFODMAP starter dag 6 morgenDag 6 morgen: Ta ut 1 ts. og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Kast resten.


(Gikk desverre litt surr i bildene her, så her mangler det bilde….)

Dag 6 kveld: Legg til 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel.


Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig morgen lavFODMAP dag 7 morgenDag 7 morgen: Ta ut 1 ts. og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Kast resten. FOR noen bobler! Jeg er nesten fristet til å prøve og bake, men jeg venter litt til…


Også her mangler jeg bilde….

Dag 7 kveld: Legg til 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel.


Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig lavFODMAP dag 8 morgenDag 8 morgen: I dag er det skikkelige bobler i starteren og den lukter friskt, nesten som grønt eple. Når jeg tar skjeen i starteren kan man nesten se at man «trekker» i boblene.

Ta ut 1 ts. av starteren. Bland inn 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. (IKKE kast resten denne gangen, dette skal du bruke til å bake med!) La starteren du nettopp laget stå på kjøkkenbenken med lokket løst på. Etter en time kan du sette den inn i kjøleskapet. Dette er den ferdige starteren som du skal bruke til å bake med senere!

Brødbaking

Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig dag 8 lavFODMAP m vann til deig Den delen av starteren som du sitter igjen med nå, dvs. ikke den du satt i kjøleskapet, den skal du nå bruke til å bake med.

Bland starteren i en bolle med ca. 3 dl vann. Bland godt.

 

Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig dag 8 blanding vann og mel lavFODMAPBland inn 1 ts salt og speltmel, her bruker jeg ikke mål, men ca. 450 g. Når du nå heller mel på vil du se at det bobler godt slik som her!

 

Surdeigsbrød av spelt speltsurdeig dag 8 deig før heving lavFODMAPDeigen skal være ganske fast og den skal slippe bollen når du rører i den.

 

Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig til heving lavFODMAP dag 8Dekk bollen med plast og la den stå på kjøkkenbenken i ca. 5-7 timer, eller til den har begynt å heve.


Nå kan du enten sette deigen i kjøleskapet i 1-3 timer. Dette vil gjøre deigen mindre klissete. Du kan også bake med deigen med en gang, men da vil deigen være ganske klissete. (Kulden gjør deigen mindre klissete og mer fast.)

Ta deigen ut av bollen. Deigen skal ikke eltes og knas, men dras i og brettes slik at ikke alle boblene forsvinner..


Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig lavfodmap brød i hevekurvLegg deigen enten i en hevekurv, eller på et bakepapir (se her hvordan jeg baker uten hevekurv)  La brødet stå i 30 min – 1 time på benken. Du kan enten la brødet heve i 1,5-2 timer ekstra på benken og så steke det.

 

Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig lav fodmap brød i hevekurv m plastEller du kan ta plast over og sette det i kjøleskapet 5-6 timer eller over natten. Om det blir stående i 1-2 dager i kjøleskapet gjør ikke det noe.


Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig hevekurv lavfodmapHer har brødet hevet i kjøleskapet natten over.

 

Surdeigsbrød av spelt Speltsurdeig lavFODMAPHvelv brødet forsiktig over på en bakepapirkledd stekeplate.

Her er en forklaring på hvordan du kan heve brødet uten hevekurv.

Vil du se video av hvordan jeg lager surdeigsbrød av spelt?

Steking:

Sett ovnen på 250 grader. Sett brødet inn i ovnen og la det stå i ca. 10 min. før du skrur ned varmen til ca. 2o0. La brødet stå i ovnen i til sammen ca. 50 min.

Hva skal jeg gjøre med starteren etterpå?

Neste gang du skal bake tar du  starteren fra kjøleskapet, tar ut ca. 1 ts. og kaster resten. Denne teskjeen mater du med litt mel og litt vann (jeg pleier aldri å bruke mål her) og lar den stå til dagen etter. Litt av starteren setter du tilbake til kjøleskapet, resten bruker du til å bake med. Begynn da på avsnittet som starter med «brødbaking».

På denne måten kan du bevare starteren din i mange år.

Hvordan oppbevarer jeg starteren når jeg ikke baker med den eller når jeg reiser bort?

Tørking av starteren

Om du lurer på noe er det bare å ta kontakt, ev kan du melde deg inn i facebookgruppen: speltsurdeig for lavFODMAP

 

 

 

 

 

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre