Da har jeg endelig laget en ny starter som jeg har tatt bilder av fra dag til dag. Her kommer derfor en ganske så inngående beskrivelse av surdeigsbrød av spelt, fra starter til lavFODMAP-brød, steg for steg.

Det finnes veldig mange måter å gjøre dette på og jeg tror ikke noe er rett eller galt. Jeg er overhodet ikke ekspert på dette, men jeg har nå klart å lage to startere som fungerer og prøvd meg frem med ganske mange forskjellige metoder for brødlaging og dette fungerer for meg.

NB! På nettet er det mange som hevder at man bruke økologisk mel, glass til starteren og ikke metall til å røre med. Da kan jeg fortelle at jeg aldri har brukt økologisk mel, alltid har brukt plastboks (ser veldig fancy ut med Norgesglass, men det er veldig upraktisk…) og bruker alltid en metallskje til å røre med. For alt jeg vet kunne baksten blitt BEDRE om jeg hadde gjort noe anderledes, men jeg (og alle som har smakt brødene mine) er veldg fornøyd med resultatet, så jeg satser på at det går bra! 🙂

Surdeigsbrød av spelt, fra starter til lavFODMAP-brød, steg for steg

Speltsurdeig starter dag 1 lavfodmapDag 1: Begynn med en boks eller et glass med en ss. vann i.

Speltsudeig dag 1Tilsett ca. en ss. speltmel og rør godt.

Boksen skal stå på kjøkkenbenken, med lokket løst på, hele tiden mens du lager starteren. Grunnen til at jeg bruker lite vann og mel, og kaster litt innimellom, er at jeg ikke vil kaste for mye.


Speltsurdeig starter lavfodmap lowfodmap dag 2Dag 2: Legg til en ss. vann og 1 ss. speltmel.


Speltsurdeig starter lavfodmap dag 3 morgenDag 3 morgen: Ta ut 1 ts. starter og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel + noen korn med salt (saltet skal hemme veksten av skadelige bakterier og kan defor være lurt å ha i starteren innimellom.) Kast resten av den gamle starteren. (Min starter begynte å lukte litt rart i dag, nesten litt råttent…)


Speltsurdeig starter lavFODMAP low fodmap dag 3 kveld lavfodmapDag 3 kveld: Bland inn 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel.


Speltsurdeig starter dag 4 morgenDag 4 morgen: Ta ut 1 ts. og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Kast resten. Starteren har begynt å få litt bobler og lukter nå litt svakt syrlig.


Speltsurdeig starter dag 4 kveldDag 4. kveld: Legg til 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel.


Speltsurdeig lavFODMAP starter dag 5 morgenDag 5 morgen: Ta ut 1 ts. og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Kast resten.


Speltsurdeig lavFODMAP starter dag 5 kveldDag 5 kveld: Legg til 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Nå bobler det skikkelig her og det lukter friskt syrlig


Speltsurdeig lavFODMAP starter dag 6 morgenDag 6 morgen: Ta ut 1 ts. og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Kast resten.


(Gikk desverre litt surr i bildene her, så her mangler det bilde….)

Dag 6 kveld: Legg til 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel.


Speltsurdeig morgen lavFODMAP dag 7 morgenDag 7 morgen: Ta ut 1 ts. og bland denne med 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. Kast resten. FOR noen bobler! Jeg er nesten fristet til å prøve og bake, men jeg venter litt til…


Også her mangler jeg bilde….

Dag 7 kveld: Legg til 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel.


Speltsurdeig lavFODMAP dag 8 morgenDag 8 morgen: I dag er det skikkelige bobler i starteren og den lukter friskt, nesten som grønt eple. Når jeg tar skjeen i starteren kan man nesten se at man «trekker» i boblene.

Ta ut 1 ts. av starteren. Bland inn 1 ss. vann og litt mer enn 1 ss. speltmel. (IKKE kast resten, dette skal du bruke til å bake med!) La starteren du nettopp laget stå på kjøkkenbenken med lokket løst på. Etter en time kan du sette den inn i kjøleskapet. Dette er den ferdige starteren som du skal bruke til å bake med fremover!

Speltsurdeig dag 8 lavFODMAP m vann til deigResten av starteren tar du i en bolle med ca. 3 dl vann. Bland godt.

 

Sperltsurdeig dag 8 blanding vann og mel lavFODMAPBland inn 1 ts salt og speltmel, her bruker jeg ikke mål, men ca. 450 g. Når du nå heller mel på vil du se at det bobler godt slik som her!

 

SPeltsurdeig dag 8 deig før heving lavFODMAPDeigen skal være ganske fast og den skal slippe bollen når du rører i den.

 

SPeltsurdeig til heving lavFODMAP dag 8Dekk bollen med plast og la den stå på kjøkkenbenken i ca. 5-7 timer, eller til den har begynt å heve.


Nå kan du enten sette deigen i kjøleskapet i 1-3 timer. Dette vil gjøre deigen mindre klissete. Du kan også bake med deigen med en gang, men da vil deigen være ganske klissete. (Kulden gjør deigen mindre klissete og mer fast.)

Ta deigen ut av bollen. Deigen skal ikke eltes og knas, men dras i og brettes slik at du får ut boblene.


Speltsurdeig lavfodmap brød i hevekurvLegg deigen enten i en hevekurv, eller på et bakepapir. La brødet stå i 30 min – 1 time på benken. Du kan enten la brødet heve i 1,5-2 timer ekstra på benken og så steke det.

 

Speltsurdeig lav fodmap brød i hevekurv m plastEller du kan ta plast over og sette det i kjøleskapet 5-6 timer eller over natten. Om det blir stående i 1-2 dager i kjøleskapet gjør ikke det noe.


Speltsurdeig hevekurv lavfodmapHer har brødet hevet i kjøleskapet natten over.

 

Speltsurdeig lavFODMAPHvelv brødet forsiktig over på en bakepapirkledd stekeplate.

Her er en forklaring på hvordan du kan heve brødet uten hevekurv.

Vil du se video av hvordan jeg lager surdeigsbrød av spelt?

Steking:

Sett ovnen på 250 grader. Sett brødet inn i ovnen og la det stå i ca. 10 min. før du skrur ned varmen til ca. 210. La brødet stå i ovnen i til sammen ca. 50 min.

Hva skal jeg gjøre med starteren etterpå?

Les innlegget om selve prosessen etter at starteren er ferdig.

Om du lurer på noe er det bare å ta kontakt, ev kan du melde deg inn i facebookgruppen: speltsurdeig for lavFODMAP

SPeltsurdeig lavFODMAP brød skiver

 

 

 

 

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre