Ett av de største høy FODMAP ofrene mine har vært hvitløk og løk. Jeg elsker det og jeg har alltid tenkt at mat uten, vil smake ingenting. Derfor har jeg funnet et substitutt for løk og hvitløk .

Vårløk og purreløk, substitutt for løk og hvitløk men, men da kun det grønne

er et fint substitutt for løk og hvitløk. Det samme er gressløk. Chili og ingefær er også fine, naturlige og lavFODMAP smaksforsterkere som kan brukes i både kjøttboller, kjøttpudding og supper.

Hvor langt ned er «det grønne»?

Det har vært diskutert hvor langt ned man kan gå og konklusjonen er at KUN det grønnee må med!  Min mage er esktremt sensitiv for løk og hvitløk og jeg kan reagere litt på de nevnte lav FODMAP løkene, men ikke verre enn at jeg får luft i magen og litt mageknip. Den store syndefloden dagen etter har jeg så langt unngått.

Ikke kast den hvite delen/roten av vårløken/purren!

Sett den i vann, som på bildet, og det vil komme ut nye, grønne skudd. Løken vokser fort og bare etter en ukes tid har du ny, grønn løk. Husk å skifte vannet hver dag, eller ihvertfall annenhver dag, for å unngå at vannet råtner samt lukt.

Du kan også plante roten i jord. Da vokser den enda fortere, nesten så du ser at det vokser!

Lykke til!

 

Lagre