For noen dager siden dukket dette opp i innboksen min på Facebook:

Må bare si takk for tips og inspirasjon!!! Jeg var så sikker på at jeg tålte spelt, og hadde ikke klart å fange opp at det er fruktaner i spelt. Oppfattet spelt som trygt. Til tross for at jeg opplevde mindre effekt av dietten. Etter å ha pratet med deg på lørdag kuttet jeg ut spelt fra søndag. Fra torsdag har magen min vært som NY

SpeIt er vel en av de matvarene det er mest forvirring om, og i det siste har jeg fått mange spørsmål om hva jeg mener om spelt. Denne bloggen og også boken min følger Monash som, etter det jeg kan lese meg til, sier at man skal vente med spelt til gjeninnføringen.

På s. 42 i The Complete Low-FODMAP diet av Sue Sheperd står følgende:

Some people may tolerate small amounts of 100 percent spelt bread, but not other spelt products (e.g. pasta and breakfast cereals, which are high in FODMAPs). Once you have been on the low-FODMAP diet for several weeks and your symptoms have improved, it might be worth trying small amounts of 100 percent speltbread to assess your own tolerance.

Spelt inneholder mindre fruktaner enn hvete og når Monash anbefaler speltbrød er det surdeigsbrød av 100% spelt som blir anbefalt (bl.a. i «app’en» til Monash University). Surdeigsbrød blir anbefalt fordi fermenteringsprosessen bryter ned en del av fruktanene.

Min mening er derfor: Vent med å spise spelt til gjeninnføringen. Begynn så med litt og øk gradvis, slik som med andre matvarer du skal gjeninnføre. Kanskje du tåler litt eller kanskje du ikke tåler det i det hele tatt. OM du tåler spelt vil jeg også anbefale deg å kutte ut spelt en periode og så gjeninnføre hvete. Mange går aldri videre til gjeninnføring av hvete om de oppdager at de tåler spelt. Grunnen til at jeg vil anbefale å teste også hvete er at livet vil bli mye enklere om du tåler litt hvete!

Spelt er ikke lav FODMAP og mange reagerer på det

Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det er synd at spelt oftere og oftere dukker opp som lavFODMAP (og ja, til og med i mitt eget intervju i VG har det dukket opp spelt som lavFODMAP i matvaretabellen, som ikke var min) når det er så pass mange som faktisk reagerer på det. Det er trist om disse forkaster dietten fordi de tror at den ikke virker, mens det egentlig bare er spelt de blir dårlige av.

Kort oppsummert: Speltbrød laget med 100% spelt og surdeig er lavFODMAP. Vanlig spelt er moderat-høy FODMAP og man bør derfor ikke spise annet enn små mengder av det (litt hvetemel er lavFODMAP iflg. Monash University sin applikasjon.)