Myter om lavFODMAP-dietten

Myter om lavFODMAP-dietten

Vi er godt i gang med å ta bildene til den nye boken min og for noen dager siden, da vi satt og spiste lunsj, var det en fra teamet som spurte hva lavFODMAP egentlig er for noe. Han var sikker på at det var lavkarbo, selv om han egentlig skjønte at det ikke kunne være det siden vi satt og spiste både sukker- og glutenfritt mel.

Det er ikke første gang jeg må avkrefte en del myter om lavFODMAP-dietten og det blir neppe siste. Når jeg holder foredrag pleier jeg å gå gjennom hva lavFODMAP-dietten ikke er og det er nå på tide med et blogginnlegg om akkurat dette.

Vanlige myter om lavFODMAP-dietten:

Lavkarbo:

LavFODMAP-dietten er riktignok lav på visse typer karbohydrater, nemlig de tungtfordøyelige som inneholder FODMAP, derfor er det mange som blir bedre av å følge et lavkarbo-kosthold. Samtidig er det fullt «lov» å spise både sukker, potet, ris og mel, så lenge det er mel som er lavt på FODMAP. Å si at lavFODMAP er lavkarbo er derfor helt feil.

Slankemat:

Mange forbinder diett med slanking. LavFODMAP-dietten er er ikke slankende i seg selv. Ønsker man å gå ned i vekt må man enten minske kaloriinntaket eller øke uttaket, på akkurat samme måte som ellers.

Sunt:

Det er ingen som sier at du ikke kan spise sunt på lavFODMAP, men kostholdet i seg selv er ikke nødvendigvis sunt. Man kan spise både kaker, sauser og godteri, så lenge det er lavFODMAP. Hvor sunn man vil være bestemmer man derfor selv.

Økologisk:

Dette henger nok sammen med at enkelte tror at lavFODMAP er supersunt. FODMAP-innholdet i matvarene er nok det samme i økologiske matvarer som i vanlige. Her kan folk selv velge hva/hvordan de ønsker å spise så lenge det er innenfor lavFODMAP.

En universaldiett:

Dessverre hører jeg om fler og fler som har blitt anbefalt lavFODMAP-dietten mot forskjellige sykdommer. Jeg har skrevet om det før og nøyer meg derfor med å si at lavFODMAP-dietten, slik den er forsket på, hjelper dem med IBS-plager. Det er ikke bevist at den hjelper mot hverken muskelsmerter, migrene, fibromyalgi, ME eller andre sykdommer (mange har IBS som en tilleggsdiagnose og da er det selvfølgelig smart å teste ut lavFODMAP-dietten, men om man ikke har IBS anbefales det ikke).

Jeg anbefaler alle som har IBS og som ønsker å teste ut om de reagerer på en eller flere FODMAP å lese seg opp på dietten før de setter i gang. Har man rett kunnskap er det lettere å både forstå og å følge opplegget og myter om lavFODMAP-dietten vil avkreftes ganske raskt.

 

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre