Laktose- og glutenfri rømmegrøtLaktose- og glutenfri rømmegrøt

Er det 17. mai nå da? Haha, nei… men en leser ønsket seg rømmegrøt og da må man jo bare sette i gang. (Beklager dårlig bilde…. det er vel like før jeg får fotografen min på nakken…) Jeg hadde ikke så mye rømme og dette ble deifinitivt en testrunde, men ifølge mannen smakte det veldig godt selv om jeg ikke klarte å «tyte smørret ut». Kanskje fordi jeg brukte laktosefri lettrømme?

Til en liten porsjon laktose- og glutenfri rømmegrøt trenger du:

100 g. laktosefri rømme

ca. 20 g. rismel

ca. 100 g./1 dl. laktosfri melk

Fremgangsmåte:

Kok opp rømmen og la den småkoke i ca. 2 min. Rør inn 10 g. rismel og rør godt. På dette tidspunktet skal smørret egentlig «tyte ut», men ingenting «tøt» ut… Spe med melken og rør inn resten av rismelet. La grøten småkoke i 5-10 min. Om grøten er for tykk kan du spe med litt mer melk.

Serveres med sukker, kanel og en smørklatt (ev. om du har klart å «tyte ut» noe smør fra rømmen, da kan du bruke dette).

Som jeg har sagt før, så liker jeg å bruke rismel som jevning i sauser og nå grøt. Jeg synes rismel er det melet som minner meg mest om hvetemel, både i konsistens og måte å oppføre seg på til akkurat dette formålet. Potetmel tåler ikke oppvarming og blir fort seigt og maizenna føler jeg får en litt «slimete» (beklager) konsistens. Siden de fleste ferdigblandede melblandinger ofte inneholder både potetmel og maizena er jeg derfor usikker på hvordan det vil fungere som jevning, men her er det, som med mye annet, bare å prøve seg frem!

 

Lagre