I går laget jeg en liste over høy FODMAP-matvarer og tilhørende FODMAP-gruppe . Listen ligger under fanen «lavFODMAP-matvaretabell».

Disse listene kan være veldig greie når du skal gjeninnføre matvarer. Jeg har selv en følelse av at det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom matvarene jeg blir dårlig av og FODMAP-gruppen disse matvarene tilhører, men jeg må innrømme at jeg fikk en litt bedre forståelse etter å ha sett denne listen.

Noen a-ha opplevelser fikk jeg også: Bl.a. at det grønne på purreløken inneholder polyoler/mannitol om man overskrider 85 g. Nå er det ikke så ofte man spiser så mye purre, men det kan absolutt være noe å tenke på for de som har problemer med løk. Bruk heller det grønne på vårløken, som ikke har en slik begrensning!

Jeg trodde også at mange av høyFODMAP-fruktene skulle inneholde fruktose og ikke fruktaner, men listen over fruktaner er ikke så lang som jeg selv hadde trodd den skulle være, mens listen over fruktaner er veldig lang. Dog kan det virke som om mange av matvarene på den listen kan gå, med en begrensning.

Til slutt fikk jeg meg en god latter over fenikkelblader: De er høy FODMAP om du spiser mer enn 4 koppe! Når spiste du mer enn 4 kopper med fenikkelblader sist?