Noe av det jeg savner aller mest på lav FODMAP dietten er dressinger og sauser. På restaurant er det helt håpløst og der ber jeg om all mat uten saus fordi jeg er så redd for løk og hvitløk. Hjemme der i mot er det mulig å lage seg egne sauser og dressinger, som hjemmelaget majones, uten hvitløk, heldigvis!

Les mer: Oppskrift på BBQ-saus

Oppskrift på hjemmelaget majones

1 eggeplomme

En halv ts. god sennep eller 1/2-1 ts. (hvitvins)eddik (må være blank!)

Litt salt og hvitt pepper

ca. 1/4 ts.sukker

4 ss. maisolje/rapsolje/solsikkeolje (dvs. en olje uten mye smak).

4 ss. olivenolje

Tilbereding:

Pisk eggeplomme, sennep/eddik, salt og pepper og sukker godt. Mens du pisker heller du i litt og litt olje i en tynn stråle. Her er det viktig at du pisker godt! Voila, ferdig!

Man kan bruke den oljen man vil, har du ikke olivenolje kan du bruke en annen olje. Hovedsaken er at oljen ikke må ha mye smak.

Syren i sennepen eller eddiken gjør at majonesen ikke blir for «flat» og føles for fet, jeg vil tro sitron kan gjøre samme nytten!

Det blir ikke ekte aioli uten hvitløk, men som en trøst kan det grønne fra vårløken eller gressløk brukes.

TIPS: Lag dillsaus til reker!

TIPS! Du kan bruke olje med smak, f.eks chiliolje. Du kan også putte i annet krydder, f.eks. chili og paprika. Jeg har også brukt 1 ts. balsamicoeddik. Det ble veldig godt, men fargen ble litt… «gusten»…

 

 

Lagre

Lagre