Glutenfri pasta er dyrt i tillegg til at jeg ikke liker den, hverken i konsistens eller smak. Jeg har derfor stort sett bare spist risnudler som substitutt for pasta etter at jeg begynte på lav FODMAP-dietten. Det er i grunnen rart at jeg ikke har tenkt på å lage pasta selv, før nå…

Glutenfri, hjemmelaget pasta – det er mulig!

Da jeg startet prosjekt «hjemmelaget, glutenfri pasta» var jeg slettes ikke sikker på om det var mulig for «normale» mennesker å lage. Jeg vet jo at man får kjøpt glutenfri pasta og visste derfor at det var mulig, men at jeg, et vanlig, dødelig, utolmdodig, vesen, skulle få det til var mer usikkert. Mye av usikkerheten gikk på om en glutenfri pastadeig ville være elastisk nok, eller om den bare ville gå i stykker ved kjevling.

For ca. 20 år siden fikk jeg en pastamaskin av mine foreldre og året etter fikk jeg tilleggsutstyr (ja, jeg har alltid vært en hund <sikle, sikle> etter fancy «kjøkkengadgets»). Dessverre ble ikke pastamaskinen brukt noe særlig og jeg har vært på nippet til å kaste den flere ganger. Jeg er litt usikker på hvorfor jeg ikke har brukt maskinen, men jeg tror det kommer av at det, i bruksanvisningen, stod at den ikke kunne vaskes, bare tørkes av. Slike ting blir en «clean-freak» litt motløs av.

I dag gjorde jeg derfor det som bruksanvisningen sier at man IKKE skal gjøre: Jeg vasket maskinen grundig med såpe og vann. Det får briste eller bære, men jeg nekter å bruke en 20 år gammel skitten maskin til mat som skal spises!

Deigen består av veldig få ingredienser:

100 g. glutenfri melblanding (jeg brukte Villa Paradiso sitt pizzamel)

1 stort egg

1 ss. olje

Lag en grop i melet og hell egget og oljen i gropen. Bland melet inn, litt og litt ved at du jobber deg ut mot kanten. (Hehe, var det lett å forstå?)

 

IMG_8305Ikke gi opp når du ser at melblandingen ikke blir en fin, glatt deig, men består av mange små klumper:

IMG_8308Legg alle klumpene på bordet og elt og kna deigen til du har klart å samle alle klumpene til en fin og smidig, men ganske hard og kompakt deig. Elt deigen i noen minutter og la den hvile i en plastpose i 20 min.

IMG_8303Sett opp pastamaskinen og begynn med en klump med deig som du presser flat. Legg den inn i maskinen og sveiv i vei. Begynn på den mest «åpne» innstillingen. Gå over til den neste innstillingen og kjør deigen gjennom. Fortsett til du har fått deigen så tynn som du vil ha den. NB! Bruk mye glutenfritt mel når du «kjevler».

IMG_8304Da jeg kom til innstilling nr. 8 gikk deigen i oppløsning. Jeg er usikker på om en glutendeig overlever innstilling 8, men en glutenfri deig mangler antageligvis elastisiteten pga. manglende gluten. Jeg stoppet på innstilling nr. 6 fordi jeg syntes pastaen ble for tynn på nr. 7.

IMG_8300Når deigen er tynn nok kjører du den på «spaghetti-innstillingen» eller «tagliatelle-innstillingen». Ev. kan du bruke deigen som lasagneplater.

Koketid på fersk pasta er ca. 2-4 min. Alt etter hvor tykk pastaen er og hvordan du selv foretrekker konsistensen.

Pastaen kan enten fryses eller tørkes. Jeg har ikke prøvd noen av delene, men har lest at pastaen skal tørkes i et døgn og den kan da holde i noen uker i en tett boks. Om du vil fryse pastaen tror jeg det er best, man får da den ferske «pastafølelsen» selv om den ikke er laget samme dagen. Pastaen kokes da direkte fra frysen for at den ikke skal klebe seg.

 

Lagre