Leter du etter vanlige sjokolader som kan spises på lavFODMAP-dietten?

Se også: Nydelig lavFODMAP sjokolademoussekake

På noen av Freie sine sjokolader står det at de inneholder spor av melk selv om det i innholdsfortegnelsen står at de inneholder tørrmelk. Dette er en veldig god nyhet for oss som ikke har melkeallergi, men som bare skal følge en laktoseredusert kost.

Lagre

Artikkelen fortsetter etter annonsen

For å være helt sikker tok jeg derfor kontakt med Freia.

For deg som elsker sjokolade: Slik lager du sjokoladefondant

Jeg fikk svar nå nettopp og det stemmer at Dronning kokesjokolade, Non-Stop, Premium 86%, Kokesjokolade 70% samt de mørke sjokoladene i Dessertsjokoladen inneholder kun spor av melk. Det samme gjelder for følgende kekepynt:  Mørke Sjokoladehjerter, Sjokoladeknapper, Tall&Bokstaver og Blonder.

Fordi noen har lurt på hva Freia skrev til meg har jeg kopiert inn svaret jeg fikk den 12. nov. 2014:

«Jeg viser til ditt spørsmål om laktose/melk i vårt produkt.
Det har ikke skjedd noen endring av produktet. Vi har gjennom våre analyser konstatert at den mørke sjokoladen vi produserer aldri er helt fri fra melk, da disse produseres på samme linje som melkesjokolade.
Før skrev vi : Kan inneholde spor av melk, men vi synes ikke dette er helt rett ettersom den alltid inneholder spor av melk. Derfor har vi nå oppført skummetmelkpulver i ingredienslisten. Det er små mengder melk i produktet, og har man kunnet spise denne sjokoladen før, går det bra nå også. Dette gjelder Dronningsjokolade, Non Stop, Premium 86 %, Kokesjokolade 70 %, de mørke sjokoladene i Dessertsjokolade, Kakepynt : Mørke Sjokoladehjerter, Sjokoladeknapper, Tall&Bokstaver, Blonder.»

Lagre

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Før jeg begynte på lav FODMAP-dietten brukte jeg Dronning kokesjokolade i baking og det er ganske digg at jeg nå kan fortsette å bruke denne sjokoladen fremfor dyr, laktosefri sjokolade!

NB! Har du melkeallergi bør du ikke spise disse sjokoladene!

Vanlige sjokolader, som også er lavFODMAP

Coop sin egen mørke sjokolade er også lavFODMAP – den er helt uten melk. Etter at jeg fant denne har jeg gått helt over til å bruke den. Ikke bare er den 100% laktosefri, men den er også en god del billigere. Jeg elsker at det er mulig å bruke vanlige sjokolader som er lavFODMAP!

Du kan også bruk mørk sjokolade, 70% kakao eller mer. Alle disse er stort sett uten melk (les på innholde for sikkerhetsskyld). Bruker du en veldig mørk sjokolade til bakst kan det hende du må ha i litt ekstra sukker.

Lagre