Velkommen til lavFODMAP

Har du vondt i magen?

Mye luft?

Diare?

Forstoppelse?

Da vil vil jeg ønske deg velkommen til lavFODMAP. Denne bloggen ble startet fordi jeg selv nærmest ble tvunget til å følge dietten. Å finne oppskrifter og en praktisk tilnærming til dietten var svært vanskelig for over ett år siden. Siden jeg alltid har likt å lage mat og å skrive var det derfor naturlig for meg å starte en blogg.

Velkommen til lavFODMAP, bloggen om lavFODMAP og IBS

Bloggen inneholder oppskrifter basert på lavFODMAP-dietten (som også er gluten- og laktosefritt), råd og tips bl.a. vedrørende det å reise med IBS (som for mange er en utfordring) og sikkert noen gode (do)historier. For mange (også meg) er IBS vanskelig fordi det er så tabubelagt.

Ingen liker f.eks å innrømme at de har luft i magen eller går på do mer enn en gang i skuddåret. Jeg tror man kan ufarliggjøre mye ved å kalle en spade en spade og heller le litt. Både av seg selv og andre. Derfor kommer jeg også til å dele (IBS)dagboken min med dere. Noen vil kjenne seg igjen og le høyt. Andre vil kanskje bli ille berørt over at jeg deler så pass intime historier. I utgangspunktet hører jeg til den siste kategorien. Likevel tror jeg det er viktig å snakke om tingenefor at det skal bli mindre tabubelagt!

Både gjesteinnlegg og gode (anonyme) historier er velkomne. Ønsker du å bidra er det bare å sende meg en privat melding på Facebooksiden eller på mail: cecilie@lavfodmap.no. Jeg forbeholder meg dog retten til å ikke publisere alt!

NB! Husk at jeg hverken er lege eller ernæringsfysiolog. Alt jeg skriver og alle mine råd er kun ut i fra egne erfaringer og det jeg har lest om emnet.

4 kommentarer til «Velkommen til lavFODMAP»

  1. Hei
    Jeg har forstoppelse, langvarig problem i ca 5 måneder nå. Fodmap funker veldig bra for meg og jeg bruker app’en fra Monash. Mne, jeg må fortsatt bruke midler fra apoteket for å unngå «gravidmagen», smerter og ubehag. HAr prøvd nesten alle typer og har nå gått over til fruktogfiber som funker bra, men jeg vil helst ikke gå på dette lenge. De inneholder også fiken og dadler som er høy-fodmap, har du erfaringer med bruk av slike apotekmidler? Håper jeg slipper å bruke noe som helst og kun få bedre fordøyelse av kostholdet:)

    1. Hei, huff, ikke kjekt det der! Jeg har dessverre ikke erfaring med forstoppelse, da mitt problem er diarevarianten, så her kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Det jeg har hørt fra andre er at lavFODMAP-dietten hjelper mest mot luft(smerter) og ubehag for dem med forstoppelsesvarianten, men ikke fullt så mye mot akkurat forstoppelsen. Jeg vil anta at du kanskje kan prøve å øke fiberinnholdet i maten samt drikke mer kan hjelpe, men her er jeg som sagt ikke ekspert… Lykke til ihvertfall!

      1. Hei anbefaler deg magnesium på kvelden. Minste dose som selges på apotek og helsekost er 300 mg. Start med 1 tablett om kvelden, merker du ikke noe bedring på den så tar du 2 osv.

        Personlig bruker jeg en type som kroppen tar godt opp. Den selges på Life og heter Super magnesium. På det verste hos meg tar jeg 4 stk. Grunnen til det er at bivirkning av for mye magnesium er løs mage. ?

        1. Hehe, jeg trodde du anbefalte meg å ta magnesium for å få mer fart i systemet, men så så jeg at det var svar til en av leserne her. 🙂 Takk for godt innspill! Xxx.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.