Ovnsbakt tomat er så utrolig lett å lage at det nesten er litt pinlig å ha en oppskrift på det. Samtidig vet jeg at bloggen her brukes mye til inspirasjon og da tenker jeg at ovnsbakt tomat likevel hører hjemme. Ikke minst også fordi det er kjempegodt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Nå man følger lavFODMAP-dietten kan det være vanskelig å finne sauser. Mange sauser inneholder løk og/eller hvitløk og da blir de altså høy FODMAP. Da kan ovnsbakt tomat være en super «sauseerstatter».

Les også: Ta en titt på bloggens oversikt over sauser og dressinger.

Ovnsbakt tomat

Sett ovnen på 200 grader varmluft eller 220 grader hvis du ikke har varmluft.

Jeg har brukt cherrytomater her, men du kan bruke de tomatene du har. Har du litt «slitne» tomater er de perfekte!

Del tomatene opp og legg de på et bakepapirkledd stekebrett.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Dryss over litt salt, pepper og olivenolje.

Stek tomatene i 15-20 minutter. Det gjør ingenting om de blir stekt litt for mye, jeg synes de bare blir bedre når de er litt mye stekt!

Kan serveres både til brød, til middag, til salat… eller bare spises som de er!