Mange har spurt meg om spiring av korn og belgfrukter og FODMAPinnhold. Nå har Monash University sitt forskerteam testet spiring av noen kornsorter og belgfrukter. Fremgangsmåten og resultatet kan du lese om, på engelsk, på deres hjemmeside.

Resultatet av spiring av korn og belgfrukter og FODMAPinnhold

Mungbønner og bygg ble lavFODMAP ved spiring, mens kikerter faktisk ble litt høyere på FODMAP! Merk at kikerter på boks, som er skyldt godt, er lavFODMAP inntil 42 g. Hvete, rug og røde kidneybønner ble lavere ved spiring, men ikke lavt nok til å bli lavFODMAP.

Se liste over matvarer med en mengdebegrensing og hvilke FODMAP-gruppe de tilhører.

Konklusjonen er, igjen, som med fermentert mat, at det ikke er en regel om at spiring/fermentering nødvendigvis vil gjøre en matvare lavere på FODMAP.

Ikke no FODMAP, men low!

For dem som ønsker å spise et vegetarisk kosthold samtidig med lavFODMAP/et FODMAP-redusert kosthold kan det være vanskelig å få i seg nok proteiner og/eller alle næringsstoffene for å få et fullverdig kosthold. Det at spiring av enkelte kornsorter kan føre til et lavere FODMAPinnhold  vil kanskje gjøre dette lettere? Selv om spiringen ikke gjør alle de testede kornsortene/belgfruktene lavFODMAP, så oppfordrer altså Monash til at man selv kan teste ut hva man tåler og sin egen tålegrense.

Er du vegetarianer og ønsker å følge lavFODMAP?