Scandic Helsfyr ordner opp!
Hotellomtalen av Scandic Helsfyr, var ikke spesielt lystig. Snarere tvert imot var den ganske deprimerende og jeg har dessverre fått mange meldinger fra folk som har opplevd det samme andre steder. De siste døgnene har jeg fått vite at det er folk der ute som har så mye angst for å bo på hotell, pga. maten, at de nekter å dra på konferanser med jobben! Ferie har de ikke vært på på mange år…
For noen dager siden fikk jeg en hyggelig telefon fra konferansesjefen på Scandic Helsfyr. Hun ville bare fortelle meg at de hadde lest blogginnlegget mitt og at de tok det svært alvårlig. Så alvårlig at de hadde tatt det helt til sentraladministrasjonen, som akkurat da satt og skrev mail til meg. Mailen fikk jeg bare noen timer etterpå og på fredag snakket jeg med hotellet igjen. Hun kunne da fortelle meg at de visste at de ikke kunne nok om matallergier/intoleranser og at innlegget mitt var viktig for at de skulle kunne bli bedre. De har allerede begynt å jobbe med å bli bedre og har bl.a. hatt allmøte der innlegget mitt ble vist på storskjerm (jeg tror jeg, for sikkerhets skyld, kommer til å gjemme tannbørsten min når jeg skal dit.. 🙂 ) og de har også laget tre retter som skal være enkle å tilpasse til forskjellige allergier.
Hotellet trenger opplæring
Samtidig ble jeg invitert tilbake til hotellet for å hjelpe til meg opplæringen! Vi ble enige om følgende:
Jeg skal komme på hotellet, i ganske nær fremtid, og lære de ansatte og ledelsen om lavFODMAP, hvordan de kan implementere lavFODMAP/allergivennlig mat på en enkel og effektiv måte og hva vi som kunder forventer. Jeg skal også fortelle litt om hvor vanskelig det er å være på reise når man ikke har kontroll selv, men må stole på at andre gjør jobben sin. I tillegg skal vi snakke om et videre samarbeid (jeg foreslo bl.a. at vi sammen kan invitere til en lavFODMAP-frokost el…. 😉 ). Mitt håp er at jeg skal klare å nå helt inn til sentraladminiastrasjonen og at Scandic vil ta på seg å være den beste hotellkjeden for folk med matallergier/intoleranser. Jeg forstår at det er et stort ansvar å ta på seg, for det er riktig som konferanseverten sier: Man er aldri bedre enn sitt svakeste ledd! Dvs. at de må bli flinke i alle ledd. Samtidig tror jeg at det er mulig så lenge alle får god nok og lik opplæring.
Kom med innspill!
Har du innspill (husk at det skal være gjennomførbart i en travel hvedag og ikke for dyrt!)? I så fall blir jeg takknemlig om du skriver det her, på Facebooksiden eller i en mail (cecilie@lavfodmap.no) slik at hotellet ser at dette gjelder mange mennesker – fremtidige kunder, vi er en løsningsorinetert gjeng og slik at de kan få direkte innspill fra dem som blir berørt, ikke bare «eksperter» som tror de vet… 🙂 En real dugnad for bedre hotellopplevelse for oss som har litt utfordringer i matveien altså! Er du med?
Jeg har fått lov av ledelsen å gjengi brevet i sin helhet:
Bra Scandic! Står respekt av å legge seg flat og legge opp en plan. Veldig løsningsorientert og det liker vi! Må innrømme at jeg før dette svaret kom hadde planer om å ta med matpakke om jeg skulle være så uheldig å bli invitert på en konferanse – men nå har jeg trua igjen 😉 Dette er en komplisert diett, men jeg er ikke kravstor og det er så enkelt å tilpasse bare man vet hvordan.
Cecilie: Håper på å høre mer om samarbeidet fremover 🙂
Ja, dette er over alle forventninger og jeg gleder meg veldig til å dra til hotellet, snakke med kokkene og staben. Kanskje jeg og lærer noen smarte triks? 🙂 Klart jeg skal holde deg og dere alle orientert om hva som skjer! Xxx.
Vad bra! Själv äter jag sällan ute, inte ens i byen jag bor i, Oslo, av rädsla för att få något jag inte tål i maten. (Det har hänt allt för många gånger). Framstår då som osocial, tråkig och tillsut slutar folk fråga om man vill följa med.
På ferie, då man måste äta feks hotellfrukost, så väntar jag tills min sambo ätit sin andra portion med frukost, då äter jag upp min frukost (fort som bara den) och så går jag rätt till hotellrummet, eftersom det är snack om att jag måste på toaletten inom 5-20 minuter. Många hotell har toalett nära restauranten, men jag har klaustrofobi i tillägg… så jag måste till hotellrummet. Inte heller roligt.
Huff, så kjedelig da! Tenk så fint om vi kunne fått hele Scandic kjeden til å bli bra for oss da! Må le litt, for jeg har litt samme problemet som deg, at jeg må på do ganske rett etter frokost, men det gjelder uansett om jeg har spist noe jeg ikke tåler eller ikke. Bare fordøyelsen min som er slik… 🙂 Xxx.
Veldig bra av Scandic dette!
Ja, det er ofte hvordan klager takles som viser god/dårlig service!
#1: Det er mange hoteller fom er flinke med allergimerking, men de merker aldri løk på listene sine. #2: Når de har laktosefrie alternativer er det ofte f.eks soyamelk og ikke laktosefri melk. ? Hvis jeg en dag finner en hotellkjede som vet hva lav fodmap er så kommer jeg nok alltid til å dra dit når jeg må ut å reise?
EU-direktiv krever at de skal merke med alle allergener, så det er de flinke med på buffeter, men som du sier er ikke løk en allergen… Ja, jeg er også irritert på all soyamelken. Blir spennende å se fortsettelsen av dette samarbeidet, la oss håpe det blir bra! 🙂 xxx.
DU ordner opp! ?? Tror noe av problemet også ligger i forståelsen av hvor syke vi kan bli. Veldig bra at de vil lære om dietten og hvor stor betydning den har for mange. Du er en ildsjel, Cecilie ❤ Jeg ser de bruker app’en Booking.com. Hvorfor ikke videreutvikle den med mulighet for å velge/velge bort mat? Man har mye å velge mellom der men ikke noe som har med mat å gjøre. Lastet den ned nå. Eller så kan hotellet selv ha et skjema på nettsiden sin hvor man bare krysser av for det man kan eller ikke kan spise når man bestiller rom så de kan planlegge før gjesten kommer. Men så langt har de kanskje tenkt allerede ?
Jøss, for noen gode ideer Merete! Skal ta de med meg videre, tusen takk!!! Xxx.
Hei.
Dette er bra gjort av Scandic!
Eg synes det er en god ide med ett fåtall av retter som er enkle og tilrettelegge, det er opplagt vanskelig å lage alle retter uten løk f.eks.
I tillegg ønsker eg meg (som nevnt i en tidligere kommentar) allergimerking av løk og hvitløk. Per dags dato antar eg det er i «alt» når eg spiser ute, ganske kjipt altså.
Og så hadde det selvfølgelig vært digg å få lav fodmap merking på allergi-bordet de omtaler. Langt fra alt glutenfritt er lav fodmap, kanskje en viktig beskjed å formidle Cecilie?
Lykke til!
Og stå på, du er kjempeflink, dette setter vi alle stor pris på!
For å være helt ærlig, så tror jeg det kan bli vanskelig å få løk/hvitløk spesiefisert, iom. at det ikke alltid er deklarert på produktet fra leverandør. Dette vet jo vi alt om! 🙂 Tusen takk for innspill, jeg skal ta det med meg når jeg skal snakke med dem på tirsdag Xxx.