Scandic Helsfyr ordner opp!

Hotellomtalen av Scandic Helsfyr, var ikke spesielt lystig. Snarere tvert imot var den ganske deprimerende og jeg har dessverre fått mange meldinger fra folk som har opplevd det samme andre steder. De siste døgnene har jeg fått vite at det er folk der ute som har så mye angst for å bo på hotell, pga. maten, at de nekter å dra på konferanser med jobben! Ferie har de ikke vært på på mange år…

For noen dager siden fikk jeg en hyggelig telefon fra konferansesjefen på Scandic Helsfyr. Hun ville bare fortelle meg at de hadde lest blogginnlegget mitt og at de tok det svært alvårlig. Så alvårlig at de hadde tatt det helt til sentraladministrasjonen, som akkurat da satt og skrev mail til meg. Mailen fikk jeg bare noen timer etterpå og på fredag snakket jeg med hotellet igjen. Hun kunne da fortelle meg at de visste at de ikke kunne nok om matallergier/intoleranser og at innlegget mitt var viktig for at de skulle kunne bli bedre. De har allerede begynt å jobbe med å bli bedre og har bl.a. hatt allmøte der innlegget mitt ble vist på storskjerm (jeg tror jeg, for sikkerhets skyld, kommer til å gjemme tannbørsten min når jeg skal dit.. 🙂 ) og de har også laget tre retter som skal være enkle å tilpasse til forskjellige allergier.

Hotellet trenger opplæring

Samtidig ble jeg invitert tilbake til hotellet for å hjelpe til meg opplæringen! Vi ble enige om følgende:

Jeg skal komme på hotellet, i ganske nær fremtid, og lære de ansatte og ledelsen om lavFODMAP, hvordan de kan implementere lavFODMAP/allergivennlig mat på en enkel og effektiv måte og hva vi som kunder forventer. Jeg skal også fortelle litt om hvor vanskelig det er å være på reise når man ikke har kontroll selv, men må stole på at andre gjør jobben sin. I tillegg skal vi snakke om et videre samarbeid (jeg foreslo bl.a. at vi sammen kan invitere til en lavFODMAP-frokost el…. 😉 ).  Mitt håp er at jeg skal klare å nå helt inn til sentraladminiastrasjonen og at Scandic vil ta på seg å være den beste hotellkjeden for folk med matallergier/intoleranser. Jeg forstår at det er et stort ansvar å ta på seg, for det er riktig som konferanseverten sier: Man er aldri bedre enn sitt svakeste ledd! Dvs. at de må bli flinke i alle ledd. Samtidig tror jeg at det er mulig så lenge alle får god nok  og lik opplæring.

Kom med innspill!

Har du innspill (husk at det skal være gjennomførbart i en travel hvedag og ikke for dyrt!)? I så fall blir jeg takknemlig om du skriver det her, på Facebooksiden eller i en mail (cecilie@lavfodmap.no) slik at hotellet ser at dette gjelder mange mennesker – fremtidige kunder, vi er en løsningsorinetert gjeng og slik at de kan få direkte innspill fra dem som blir berørt, ikke bare «eksperter» som tror de vet… 🙂 En real dugnad for bedre hotellopplevelse for oss som har litt utfordringer i matveien altså! Er du med?

Jeg har fått lov av ledelsen å gjengi brevet i sin helhet:

Scandic Helsfyr ordner opp!
Scandic Helsfyr ordner opp!

 

Lagre