Ramsløk, høy eller lavFODMAP?

Først vil jeg bare si: Tusen takk for så mange hyggelige kommentarer vedr. innlegget om reisebloggen! Jeg skal gå skikkelig gjennom alle svarene senere i dag og selv om jeg skjønner at jeg trygt kan ta med meg reisebloggen hit, vil jeg la «konkurransen» gå litt til, slik at flere kan få være med i trekningen. Det er jo ikke all verden, men kjekt å få prøve ting vi ikke har i Norge, ikke sant? 🙂 (Da sikter jeg ikke til ramsløken… 🙂

Men altså… Ramsløk, høy eller lavFODMAP?

Jeg fikk nettopp en melding på Instagram der det var en som sa at noen danske ernæringsfysiologer har fått beskjed om følgende fra Monash ang. ramsløk:

Den er ikke testet, men den inneholder et av de samme stoffene som finnes i hvitløk, så de anbefaler ikke ramsløk!

Så kan man spekulere i om det er FODMAP eller noe annet, men Monash anbefaler ihvertfall ikke ramsløk! Jeg har ikke selv testet ramsløk skikkelig, men hatt en følelse av at magen min ikke liker det. Jeg har dog bare prøvd en type, den «syltede», så jeg tenkte derfor jeg skulle prøve den jeg kjøpte i England (som også finne hjemme… hihi…. Tenkte seg å reise til England for å dra med seg hjem ting vi har hjemme. Ikke var det billigere her heller… )

Er du i eliminasjon vil jeg derfor ikke anbefale ramsløk, med mindre du allerede har funnet ut at du ikke reagerer!