Melk og laktose

Melk og laktose

I det siste har jeg fått noen spørsmål om melk og laktose og tenker derfor at jeg vil oppklare litt i dette.

Mange av de som følger lavFODMAP-dietten har ikke fått påvist laktoseintoleranse, men opplever likevel at laktose skaper trøbbel i magen. Jeg er ikke lege og kan ikke si hvorfor, men jeg vil tro noe av grunnen til dette er at man fyller opp «lavFODMAP-bøtta» relativt raskt om man får i seg mye laktose på en gang, som når man spiser is eller drikker melk.

LavFODMAP er ikke en melkefri diett

Man skal begrense inntaket av laktose. Legg merke til ordet «begrense». Det vil si at man fortsatt kan drikke/spise meieriprodukter som er lave på laktose. De aller fleste mennesker, også de som har fått påvist laktoseintoleranse, tåler nemlig litt laktose. Man kan derfor trygt spise f.eks. vanlig smør, som er nesten helt laktosefritt. Det samme gjelder for harde, hvite, vellagrede oster. Matvarer som inneholder «spor av melk» er også helt trygge i forhold til lavFODMAP-dietten. Tabletter med laktose er sjeldent problemer for både dem som ikke tåler laktose, enten det er pga. laktoseintoleranse eller FODMAP.

Hva er forskjellen på melkefritt og laktosefritt?

Laktose er melkesukkeret i melken

De som har laktoseintoleranse produserer lite laktase. Det er laktasen som spalter laktosen/melkesukkeret  og gjør at man kan fordøye den. Laktosefrie produkter er ikke naturlig laktosefrie, men de er tilsatt laktase, slik at de blir laktosefrie. På innholdsfortegnelsen til laktosefrie produkter som er laget med melk vil det derfor alltid stå at produktet inneholder melk, men du vil også se at det er tilsatt laktase.

Her er laktoseinnholdet i noen meieriprodukter:

Laktosefri melk:     <0,01

Laktoseredusert melk: 0,2

Melk: 4,5 – 4,8

Kefir: 4

Smakssatt «skolemelk»: 0,2

Kremfløte: 2,9

Tine lettrømme: 3,6

Q lettrømme: 2,8

Yoghurt naturell: 5,8

Smør: 0,6

Cottage chese: 1,5

Hele listen finner du på melk.no, som også er kilden min her.

På apoteket kan man kjøpe laktasetabletter som man kan ta sammen med vanlige melkeprodukter. Disse kan være til stor hjelp når man f.eks. er ute på reise eller i besøk.

Les om min erfaring med laktasetabletter

Hvordan bruker jeg flytende laktase og hvordan virker det?

For mer om laktoseintoleranse kan du lese på melk.no sine hjemmesider.

 

 

Lagre

Lagre