Når man hører ordet lavFODMAP salsa får mange assosiasjoner til handletur på «innvandrerbutikken». Det vil si, man tror man må ha en haug med forskjellige krydderier som ofte bare blir liggende i skuffen. For en stund siden kom jeg plutselig på at jeg ville ha salsa til maten. Selvfølgelig var det lørdag og alle butikkene var stengt, men salsa skulle jeg ha. Jeg fant frem det jeg hadde, stort sett en tomatboks, og tenkte at det fikk briste eller bære. (Jeg pleier ikke å ha fersk koriander i hus, mest fordi jeg ikke klarer å holde liv i den i mer enn noen dager. Denne dagen hadde jeg akkurat kjøpt koriander til noe annet!)

Både mannen og  jeg ble positivt overrasket over at salsaen ble så god, med nesten ingen ingredienser! Om du ikke har koriander (eller ikke liker det) kan du faktisk lage salsaen uten, og med kun to ingredienser. Du kan selvfølgelig også jazze opp salsaen ved å putte annet krydder i og bruke denne oppskriften som en base. Prøv deg frem med krydder!

LavFODMAP salsa

1 boks med hermetiserte, hakkede tomater

Chili explosion krydder

Frisk koriander

Fremgangsmåte

Hell tomatene i en bolle. Kvern over noen teskjeer med chili explotion. Her kan det være lurt å smake seg frem iom. at det er veldig forskjellig hvor sterk mat man både liker og tåler. Krydderet er 100% lavFODMAP, så om du tåler mye og sterkt krydder kan du godt være raus. Bare husk på at chili explotion også inneholder en del salt, så om du liker sterk salsa kan du tilsette litt ekstre chilikrydder.

Her får du oppskrift på sweet chili saus som er lavFODMAP

Klipp over mye frisk koriander og bland godt. Salsaen blir best om den får stå i kjøleskapet i noen timer, eller gjerne natten over.