I morges laget jeg LavFODMAP rundstykker istedenfor det vanlige surdeigsbrødet som jeg pleier å lage. Etter å ha postet bildet på Instagram var det flere som spurte etter fremgangsmåten.

Jeg laget deigen etter oppskriften jeg har lagt ut på bloggen tidligere.

Link til oppskriften på speltsurdeig

Fremgangsmåte for å lage lavFODMAP rundstykker

Istedenfor å putte brødet inn i ovnen etter siste heving i kjøleskapet, ble deigen veltet forsiktig  over på kjøkkenbenken. Deigen skal ikke eltes nå. Jeg brukte en deigskrape for å dele deigen opp i mindre emner. Jeg brydde meg ikke noe om at rundstykkene ikke ble runde og fine. Det viktige nå var å ikke «punktere» deigen slik at jeg måtte ha en ny heverunde. Derfor var jeg veldig forsiktig da jeg delte deigen opp og satte rundstykkene på bakepapir. Bruk mye mel slik at rundstykkene ikke henger fast i kjøkkenbenken eller deigskrapen/kniven!

Jeg snittet rundstykkene på toppen og satte de i ovnen på 220 grader. Rundstykkene ble stekt i ca. 20 minutter.

På Instagramkontoen min, på instatory (trykk på bildet av meg), kan du se rundstykkene før de ble stekt.

Link til instagramkontoen min

Fordelen ved å lage rundstykker fremfor brød

For meg er det uten tvil det at det tar kortere tid å steke rundstykker. Rundstykker blir også fortere kalde. Noe som er en fordel om man skal ta baksten med seg. Jeg pleier å bake brød når vi har workshop på jobben, men kommer nok til å fortsette med rundstykker siden det går raskere om morgenen.

Jeg kan også tenke meg at rundstykker holder seg bedre enn brød etter en tur i frysen. Nå synes jeg at speltsurdeigsbrød fra frysen holder seg bra, så lenge det er frosset med en gang. Men det er jo mulig rundstykker blir enda bedre? Jeg puttet hele dagens bakst i fryseren og kan komme tilbake med akkurat dette svaret i morgen!

 

 

 

 

Lagre