Denne listen over matvarer som er høy FODMAP er laget på bakgrunn av (og med tillatelse fra) Haukeland Universitetssykehus og Nasjonal Kompetansetjeneste for Funksjonelle Mage- og tarmsykdommer sin side.

NKFM sin lavFODMAP-brosjyre

FODMAP-innhold i matvarer blir stadig testet av Monash University og jeg anbefaler alltid at man kjøper Monash University sin low FODMAP -applikasjon for en komplett og oppdatert liste.

Matvarer som er høy FODMAP:

Frukt:

aprikos, eple, fersken, fiken, kirsebær, litchi, mango, nektarin, persimon (sharon), plommer/ svisker, pære, vannmelon,

Bær

bjørnebær, boysenbær, solbær, tindved
Uansett frukttype:
Fruktjuice
Unngå frukt som tilsvarer mengden på mer enn en liten appelsin, uansett frukttype, pr. måltid.
Hermetisk frukt i egen juice
Tørket frukt/bær (med noen unntak)

Grønnsaker

artisjokk, asparges, avokado (1/8), blomkål, erter, hvitløk, løk (hvit og rød), purre (hvit del), savoykål, sopp (champignong), sukkererter, stangselleri (5 cm), vårløk (hvit del)

Melk- og melkeprodukter:

Melk (fra alle pattedyr), yoghurt, fløte, rømme, brunost og prim, ferske og myke hvite oster (og kremoster), havremelk (inntil 30 ml. er lav), soyamelk av hele soyabønner, iskrem

Sukker og søtning

fruktose (fruktsukker), honning, sirup, agave/ High fruktose corn sirup,
isomalt (E953)
Laktitol (E966)
Maltitol (E965)
Mannitol (E421)
Polydextrose (E 1200)
Sorbitol (E420)
Xylitol (E967)

Brød og korn:

Større mengder:
bygg/ byggryn, couscous, durumhvete, emmermel, ertemel, hvete, rug, semulegryn, soyamel, spelt* (som hovedingrediens i brød, knekkebrød, bakverk, pasta,
kornblandinger)

* Spelt og andre kornsorter

De fleste kornsorter inneholder noe FODMAP, men i ulike mengder. Rug har høyest innhold, for så hvete og deretter spelt. Mange ser ut til å kunne bruke spelt i moderate mengder, men vi anbefaler å unngå bruk av spelt i testperioden fordi det er viktig å få et klart svar på om denne kosten har effekt eller ikke. Det har vist seg at surdeigsbrød bakt med speltmel (du finner en komplett oppskrift her: Surdeigsbrød laget med spelt) har lavt FODMAP-innhold, og kan brukes i
testperioden, på grunn av at gjæringsprosessen i surdeigen bryter ned noe FODMAP.
Havre, glutenfritt brød, knekkebrød og glutenfri kornblanding, er helt uten hvete, rug og spelt og gode alternativer til den vanlige brødmaten

Lagre