Brød og rundstykker:

Ferdiglagde:

  • Hatting sine glutenfrie fine rundstykker. NB! Disse har fruktose, som er høy FODMAP, som en av de siste ingrediensene. Jeg har likevel listet disse som lavFODMAP fordi det er svært lite fruktose det her er snakk om (det er mer salt og gjær enn fruktose). Når en matvare ikke er testet må man bruke skjønn, og siden Monash sier at det er LOW FODMAP og ikke NO FODMAP, lister jeg disse som lav, men tenker det er greit å informere om at det ER fruktose i disse.

Hjemmelagde:

Kjeks: Semper havrekjeks (ikke for mange før du vet om du tåler havre)

Knekkebrød: Pain De Fleur (forskjellige varianter. Vær obs. på at det er en del fiber i de, som noen kan reagere på selv om de er lavFODMAP.)

Knekkebrød: Semper havre (kan bli «overdose» med havre, ikke spis for mange!)

Maistortilla

Popcorn

Potetgull med salt: Kims, Lays

Potetlomper (bakt med glutenfritt mel)

Riskaker naturell (de med «smak» inneholder ofte løk/hvitløkskrydder)

Salte kjeks: Schar

Saltkringler: Schar

Surdeigsbrød av 100% spelt

Surdeigsknekkebrød av 100% spelt

Tacoskjell

 

Se opp for inulin som ofte er tilsatt f.eks. glutenfrie knekkebrød