Her er liste over blandingsprodukter som er lavFODMAP, listen vil bli fortløpende oppdatert!

Coop sin egen serie: Ventegrill, Salsicha Picante, Maracana og Bratwurst (Coop deklarerer alltid løk og hviløk på sine egne produkter)

First Price sin julepølse

First Price sine grillpølse

Gilde sine «Go og mager» wienerpølser («go og mager» grillpølse og kjøttpølse inneholder løk)

Gilde sin Eldhus Vossakorv

Gilde naturlig godt spekepølse

Gilde ostegrill (NB! Inneholder melk, siden det er Jarlsbergost i pølsene, men Jarlsbergost er lavFODMAP!)

Grøstad Gris engelsk frokostpølse

Grøstad Gris Italiensk landpølse

Gøl salamistick – spicy

Leiv Vidar sine wienerpølser og julepølse

Prior sin grillpølse og wienerpølse

Picnic skinke på boks

Pålegg:

Det meste av kokt skinke og hamburgerrygg vil være lav, men sjekk for sikkerhetsskyld.

Folkets kyllingfilet

Grillstad sin chorizo

Jacobs pastrami

Nordfjord jalapenoskinke

Ganske ofte får jeg spørsmål om hvilke typer pølser og kjøttpålegg man kan spise. Alle vet at rent kjøtt ikke inneholder hvitløk/løk, men problemene oppstår når det står «krydder» i innholdsfortegnelsen. Da kan man ikke vite om det er hvitløk eller løk i. Fordi løk og hvitløk er naturlige smaksforsterkere blir det også flittig brukt, og man kan nesten anta at om det bare står «krydder» at det da er brukt løk og/eller hvitløk i produktet.

Når man leser ingredienslisten er den laget slik at den ingrediensen det er mest av, vil stå først. Står en ingrediens sist på listen kan man anta at det er lite av denne ingrediensen i produktet i forhold til det som står først. Det sier likevel ikke så mye om mengden som er brukt.

Om løk og hvitløk sier Monash følgende:

The one exception to the rule that small amounts of FODMAP ingredients are suitable to eat is onion. We recommend you avoid all foods containing onion, even if it is oresent in minimum amounts. Since onion is one of the major triggers of IBS symptoms it is important to be on the «onion lookout» when purchasing packaged food such as stocks, gravies, marinades….

Om du er interessert i å lese mer står det på s. 79 i boken.

Kan man da tenke at om «krydder» står sist i ingredienslisten, så vil produktet være lavFODMAP fordi det antageligvis ikke vil være så mye løk og/eller hvitløk i produktet? Etter min mening kan man ikke det. For det første fordi krydder veldig ofte vil stå sist fordi krydder, naturlig nok, både vektmessig og volummessig, er den ingrediensen det er minst av i et produkt. For det andre fordi løk og hvitløk er ingredienser som veldig mange reagerer på ved veldig liten mengde.

Mitt råd er derfor: IKKE spis produkter med «krydder» selv om det står som siste ingrediens hvis du vil følge lavFODMAP-dietten! Spesielt om du er i eliminering. Er du ferdig med elimineringen kan du alltid ta en sjanse, men da må du kalkulere med at du kan bli dårlig.