Etter at jeg begynte å lage surdeigsbrød med spelt fant jeg ut at jeg ville prøve å lage lavFODMAP glutenfri bakst med surdeig. Dem som har fulgt meg på Instagram har sikkert sett at jeg har prøvd meg med to forskjellige startere: En med bokhvete og en med TORO lys glutenfri blanding.

Starteren med bokhvete begynte å lukte litt rart på slutten. Fordi det er ganske kraftig lukt av bokhvete er jeg rett og slett usikker på hva det egentlig luktet av starteren. Om det var bare den sterke lukten av bokhvete blandet med den syrlige lukten fra surdeigen eller om det var en litt muggen lukt. Jeg bestemte meg ihvertfall for å avblåse bokhvetestarteren. Mye fordi starteren av TORO glutenfri, lys blanding ble så bra.

LavFODMAP glutenfri bakst med surdeig

LavFODMAP glutenfri bakst med surdeig: Starter

Mange reagerer på at man kaster litt starter hver gang man mater starteren. Grunnen til at man kvitter seg med litt starter hver gang er for å slippe å ende opp med en svær bolle med starter til slutt. Man bør nemlig «fylle på»/»mate» starteren med en viss mengde friskt mel og vann hver dag. Hvis man kvitter seg med litt hver dag, så trenger man bare å fylle på med litt og da slipper man å kaste så fryktelig mye.

Dag 1:

1 ts. vann og en ts. TORO lys glutenfri blanding blandes sammen i et lite glass. Dekk glasset med plastfolie og la det stå på kjøkkenbenken.

Dag 2:

Tilsett 1 ts. vann og en ts. TORO lys glutenfri blanding.

Dag 3 morgen:

Kast (eller bruk i pannekakerøre/vaffelrøre, eller annen bakst) halvparten og tilsett en ts. vann og en ts. TORO lys glutenfri blanding.

Dag 3 kveld:

Gjenta «morgenritualet».

Dag 4, 5, 6, 7 og 8:

Gjenta dag 3 morgen og kveld.

LavFODMAP glutenfri bakst med surdeig

Dag 9 kveld, bakedagen:

Ta ut halvparten av starteren.

Resten av starteren mater du opp med en ts. vann og en ts. TORO lys glutenfri melblanding. Sett starteren inn i kjøleskapet og bruk denne neste gang du skal bake. Om du ikke baker med den bør du ta ut litt og mate den opp igjen ca. en gang i uken.

Lag fordeig:

Nå skal du bruke den delen av starteren som du tok ut. Bland starteren med ca. 100 g. vann og 100 g. TORO lys glutenfri melblanding. La fordeigen stå på disken over natten.

Dag 10 morgen: Lag deig:

Bland 150 g. laktosefri/laktoseredusert yoghurt (jeg brukte q-yoghurt med vaniljesmak. Det ga en veldig god smak på brødet) med 150 g. vann. Bland 160 g. TORO glutenfri lys melblanding med 1 ss. fiberhusk og bland det tørre med væsken. Rør godt. Deigen er ganske klissete og det skal den være. La deigen stå på disken i 3-4 timer, avhengig av hvor kaldt det er i rommet. Når du ser at deigen begynner å heve skal du sette den inn i kjøleskapet.

Dag 10 kveld:

Nå skal deigen brettes og legges på bakepapir. Jeg bruker akkurat samme måten som jeg gjør når jeg lager speltsurdeig og du kan se hvordan i videoen under

Legg brødet på bakepapir og pakk det inn i en plastpose, som vist i videoen. La det ligge på disken i ca. 30 min. før du legger det i kjøleskapet, der det skal ligge over natten.

Dag 11. Morgen:

Sett ovnen på 250 grader, med stekeplaten i ovnen. Har du dampovn bruker du det. Hvis ikke kan du sette en ildfast skål med kokende vann i bunnen av ovnen. Når ovnen er varm pakker du ut brøddeigen, snitter det på toppen (for å unngå at det sprekker ukontroller når det hever i ovnen), legger hele bakepapiret på den varme stekeplate som settes i ovnen på midterste rille. Skru ned ovnen til ca. 200-210 grader og stek brødet i ca. 45 min.

 

 

 

 

Lagre

Lagre

Lagre