LavFODMAP i ferdige kjøttvarer – hvordan forstå innholdsfortegnelsen

Ganske ofte får jeg spørsmål om hvilke typer pølser og kjøttpålegg man kan spise. Alle vet at rent kjøtt ikke inneholder hvitløk/løk, men problemene oppstår når det står «krydder» i innholdsfortegnelsen. Da kan man ikke vite om det er hvitløk eller løk i. Fordi løk og hvitløk er naturlige smaksforsterkere blir det også flittig brukt, og man kan nesten anta at om det bare står «krydder» at det da er brukt løk og/eller hvitløk i produktet.

Når man leser ingredienslisten er den laget slik at den ingrediensen det er mest av, vil stå først. Står en ingrediens sist på listen kan man anta at det er lite av denne ingrediensen i produktet i forhold til det som står først. Det sier likevel ikke så mye om mengden som er brukt.

Om løk og hvitløk sier Sue Sheperd følgende:

The one exception to the rule that small amounts of FODMAP ingredients are suitable to eat is onion. We recommend you avoid all foods containing onion, even if it is oresent in minimum amounts. Since onion is one of the major triggers of IBS symptoms it is important to be on the «onion lookout» when purchasing packaged food such as stocks, gravies, marinades….

Om du er interessert i å lese mer står det på s. 79 i boken «The low FODMAP-diet».

Kan man da tenke at om «krydder» står sist i ingredienslisten, så vil produktet være lavFODMAP fordi det antageligvis ikke vil være så mye løk og/eller hvitløk i produktet? Etter min mening kan man ikke det. For det første fordi krydder veldig ofte vil stå sist fordi krydder, naturlig nok, både vektmessig og volummessig, er den ingrediensen det er minst av i et produkt. For det andre fordi løk og hvitløk er ingredienser som veldig mange reagerer på ved veldig liten mengde.

Mitt råd er derfor: IKKE spis produkter med «krydder» selv om det står som siste ingrediens, uten at du har spurt produsenten om hva «krydder» består av, hvis du vil følge lavFODMAP-dietten! Spesielt om du er i eliminering. Er du ferdig med elimineringen kan du alltid ta en sjanse, men da må du kalkulere med at du kan bli dårlig.

Hvilke kjøttpølser og ferdigprodukter er lavFODMAP?

Leiv Vidar sine wienerpølser og julepølse

Finsbråten sin serie «for alle» skal være lavFODMAP.

Gilde sine «Go og mager» wienerpølser («go og mager grillpølse og kjøttpølse inneholder løk)

Gilde sin Eldhus Vossakorv

Gilde naturlig godt spekepølse

Gilde kjøttpudding

Gilde julepølse

Vossafår

Picnic skinke på boks

Grøstadgris økologisk skinkeburger

Grøstadgris økologiske baconpølser

Grøstadgris Italiens landpølse NB! Inneholder soltørket tomat som er moderat på FODMAP. 2 stk er lav. Spis derfor disse pølsene med «moderasjon».

Grøstadgris engelsk frokostpølse

Grøstadgris leverpostei. NB! Denne inneholder gluten og fløtepulver. Jeg tror likevel det er så pass lite at om du ikke er i eliminasjon så kan du teste ut om du tåler denne. Fordelen er at det ikke er løk eller hvitløk i denne! (Hvetemel er faktisk lav inntil en skive med hvetebrød og de aller fleste tåler litt laktose.)

Prior sine kyllingpølser, både wiener og grillpølser

Coop sine egne pølser: Salsicha, ventegrill, Bratwurst

First price sine grillpølser

NB! Innholdsforetgnelsen kan endres. Les derfor alltid innholdsfortegnelsen!

Lagre

Lagre