«LavFODMAP-dietten stemmer ikke med hva jeg reagerer på – den virker ikke på meg!»

Er utsagn jeg hører ganske ofte. Jeg vil her dele mine tanker omkring akkurat dette.

LavFODMAP-dietten ikke er en diett der alle skal ende opp med samme kosthold etter endt reintroduksjon. Tvert imot er målet at man skal finne sin egen, individuelle tålegrense og fortsette med et personlig FODMAP-redusert kosthold etter endt diett.

LavFODMAP-dietten stemmer ikke 100%, men er et godt utgangspunkt

LavFODMAP-dietten er en eliminasjonsdiett og derfor et godt verktøy for å finne ut hva man reagerer på. Man kunne like gjerne startet med andre matvaregrupper, eller for den saks skyld kuttet ut alt og startet helt på null. Men fordi vi vet, ut fra bred forskning både i Norge og utlandet, at 70% av dem med IBS reagerer på matvarer med mye FODMAP er det likevel en god idee å begynne detektivarbeidet med å eliminere FODMAP. LavFODMAP-dietten er derfor et godt utgangpunkt. LavFODMAP-dietten stemmer ikke 100% og det er heller ikke meningen.

Medisin dreier seg ikke om nøyaktige tall – enten eller, men om en viss sannsynlighet. Selv om Paracet ikke hjelper på alle og mot alle smerter, så sier vi likevel at det er et smertestillende preparat – fordi det er en stor sannsynlighet for at det vil hjelpe. Det samme gjelder med lavFODMAP-dietten: 70% vil bli bedre av å begrense inntaket av en eller flere FODMAP og det vil si at det dessverre er 30% som ikke vil merke en bedring. Likevel vil vi si at det er en stor sannsynlighet for at dietten vil ha en effekt.

Dette sier dog ingenting om at det kan være andre matvarer, som er lavFODMAP, man kan reagerer på.

Fordøyelsessystemet vårt er ganske komplisert og blir ikke bare påvirket av maten vi spiser. Livssituasjon, jobb, stress, døgnrytme, spisevaner osv.. er ting som også i aller høyeste grad kan påvirke. I tillegg vet vi at det er noen matvarer, som uavhengig av FODMAP-innhold, kan irritere en sensitiv mage. F.eks. mye fet mat og fiber. Alt dette må man ta i betraktning når man prøver å finne ut om det virkelig er FODMAP (eller mat i det hele tatt) man reagerer på.

Noen må fjerne andre matvarer i tillegg til høy FODMAP-matvarerer. Andre kan tåle opptil flere FODMAP, men må kutte ut andre matvarer, som til og med er lavFODMAP. Atter andre kan klare seg ved å kutte ut flere FODMAP eller bare noen få.

Min erfaring

Selv har jeg funnet ut at magen min er var for fiber og jeg tåler ikke maismel. I tillegg har jeg funnet ut at jeg kan spise litt mer hvete enn det som tilsvarer 23 g. hvetebrød. Vil det si at dietten ikke har virket for meg? Nei, for dietten var utgangspunktet og verktøyet jeg brukte for å eliminere, provosere og finne ut av galskapen! Jeg har måttet kutte ut en del matvarer som jeg overhodet ikke kan spise, som løk og hvitløk, sopp og avokado, og begrenset inntaket av hvetemel og fruktose. Dette hadde jeg neppe funnet ut av om jeg ikke hadde brukt lavFODMAP-dietten som utgangspunkt!

Når noen sier : «LavFODMAP-dietten stemmer ikke» tenker jeg at lavFODMAP-dietten er utgangspunktet, og så må man rett og slett prøve seg frem og lytte til kroppen og magen, men være obs. på at man kan bli lurt av andre faktorer. Det er derfor lurt å teste matvarer flere ganger før man utelukker, i tillegg kan det være lurt å teste ved senere anledninger.

Lagre

Lagre

Lagre