I det siste har det ikke bare vært forskning på det positive med lavFODMAP-dietten, men også på lavFODMAP-dietten og bivirkninger. Det er ganske bred enighet om at lavFODMAP-dietten har en god effekt for mange mennesker med irritabel tarm.

LavFODMAP-dietten har flere faser

Problemet er at mange pasienter starter med eliminasjonsfasen og en hel del glemmer å gjeninnføre og teste ut hvilke FODMAP de tåler godt, hvilke de tåler dårlig og hvilke de overhodet ikke tåler. Det er nemlig ikke slik at alle reagerer på alle FODMAP og at alle reagerer på de samme FODMAPene. Dette er en, av mange, grunner til at det ikke er noe vits i å spørre hva naboen din tåler. DIN tarm kan likevel tåle det. Derfor skal du også teste over en periode, og gjerne over flere perioder. 

LavFODMAP-dietten og bivirkninger

Resultatet av å ikke gjeninnføre kan bli at man får en endret tarmflora.

Les mer om forskningen om LavFODMAP og bivirkninger

Det høres merkelig ut, men FODMAP er faktisk bra for de gode bakteriene i tarmen. Derfor er det viktig at man klarer å gjeninnføre noen FODMAP. En annen løsning kan være at man spiser mer av andre matvarer som inneholder disse stoffene, som kalles prebiotika.

Dette er et felt jeg dessverre kan for lite om. Det er også grunnen til at jeg har skrevet boken «Sunn og frisk med sensitiv mage» sammen med klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud. I boken kan du lese mye mer om viktigheten av gjeninnføring, hvodan du kan gjennomføre det og om prebiotika.

Er lavFODMAP-dietten farlig?

Nå er ikke jeg lege eller klinisk ernæringsfysiolog, men min mening er at lavFODMAP-dietten ikke er farlig så lenge man husker å gjeninnføre matvarer. Om man ikke klarer å gjeninnføre på egen hånd bør man ta kontakt med en klinisk ernringsfysiolog som kan dietten slik at man kan få hjelp.