Da jeg testet ut å lage lavFODMAP brødknekkebrød brukte jeg hjemmelaget surdeigsbrød av spelt, siden det er lavFODMAP. Jeg pakket med meg brødknekkebrød i en tett boks og tenkte jeg skulle se om det var mulig å spise disse som et måltid når det medbragte, ferske brødet ikke lenger var så ferskt. (Joda, jeg hadde med meg eggekoker og det jeg trengte for å lage eggekokerbrød, men noen ganger er det ikke alltid jeg har mulighet til å ta med meg eggekoker, som f.eks. når jeg ikke sjekker inn bagasje. Da er det greit å ha et alternativ.)

Med litt smør og pålegg var brødknekkebrød faktisk mye bedre enn det gamle, en gang ferske, brødet jeg hadde liggende i kofferten! Jeg spiste også brødknekkebrød, som jeg hadde i en liten pose i vesken, uten pålegg. Det var litt tørt, men fordi det var helt sprøtt var det likevel godt. Jeg kan tenke meg at med litt olje og krydder blir de helt perfekte også uten pålegg, men da er jeg litt usikker på holdbarheten. Dette skal jeg teste ut senere!

I dag laget jeg lavFODMAP brødknekkebrød av (det glutenfrie) Chiabrødet til Meny og også det ble kjempegodt med pålegg på.

Brødknekkebrød er virkelig være redningen når man skal på tur og ikke har mulighet til å kokkelere så mye på rommet, om man ikke skal sjekke inn håndbagasje eller om man bare skal på en kort tur. Pakk brødknekkebrødene i tette bokser med litt papir rundt, slik at de ikke knuser, så har du proviant for hele reisen!

Her er forresten oppskriften på lavFODMAP brødknekkebrød:

Sett ovnen på 80-90 grader, varmluft.

Skjær brødet i tynne skiver og legg det ut over et bakepapirkledd stekebrett. Du kan gjerne lage flere brett samtidig.

Sett stebrettet/stekebrettene i ovnen og la de stå i 2-3 timer, alt etter hvor tykke skivene er. Det er viktig at skivene blir helt tørre. I løpet av de 2-3 timene må du åpne ovnen noen ganger slik at fuktighet slipper ut.

 

 

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre