Laktosefri riskrem er kjempegodt om man føler seg litt tufs. Da jeg var som dårligst, da jeg startet på lavFODMAP-dietten, hadde jeg ikke lyst på mat i det hele tatt. Det eneste jeg hadde lyst på var laktosefri riskrem.

Etter å ha gått ned 5-6 kilo trengte jeg dessuten litt ekstra kalorier, så det ble mye laktosefri riskrem!

Heldigvis er risgrøt lav FODMAP så lenge man bruker laktosefri melk. Om du ikke orker å lage risgrøt fra bunnen av har TORO en laktosefri, ferdig risgrøt.

Til ca. 6 porsjoner laktosefri riskrem trenger du:

8 dl. risgrøt (bruk den vanlige, ikke hurtigrisen)

3 dl. laktosefri kremfløte

1-2 ts. vaniljesukker

25-30 g. melis

Fremgangsmåte:

Bland kremfløte, vaniljesukker og melis og pisk til krem. Vend kremblandingen forsiktig inn i risgrøten. Smak ev. til med mer melis. Serveres som den er, med rørte bær eller rød saus av saft alt etter hva du selv tåler.

Riskremen kan fryses. Bruker du 0,8 dl. begre tiner riskremen på en times tid og du vil alltid har noe godt lavFODMAP-digg for hånden!

Ikke lyst på riskrem, men iskrem? Da kan jeg anbefale deg oppskriften på laktosefri iskrem som ligger her i bloggen.

 

 

Lagre

Lagre