Laktosefri pasjonsfruktkrem kan være en ypperlig erstatning til multer på julaften!

Mange synes julen er utfordrende mht. lavFODMAP og all maten som skal spises. Som vanlig så er tipset mitt å ikke kutte ut, men å erstatte.

Multer er ikke testet for FODMAP, men jeg har hørt om flere som tåler det. Det kan derfor være en ide å teste det og se om det er noe din mage kan tåle. MEN dette bør du prøve ut litt før julen. Å teste ut nye matvarer på julaften, eller i et julebesøk, er kanskje ikke det lureste. Sånn i tilfelle du skulle få en reaksjon.

Hvis du ikke har testet multer enda, å kan jeg trygt anbefale å bytte ut multer med pasjonsfrukt. Da får du en laktosefri pasjonsfruktkrem som er helt nydelig. Personlig synes jeg faktisk dette var bedre enn multer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Laktosefri pasjonsfruktkrem

(Til 1-2 personer)

1 dl. laktosefri kremfløte

1-2 ts. melis (avhengig av hvor søt du ønsker kremen)

3-4 pasjonsfrukter (eller inntil ca. 50 g. pr. person. Jeg veide innholdet av 1 pasjonsfrukt, og min veide rundt 15 g. Dette er nok veldig varierende, så akkurat her bør du kanskje veie.)

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Fremgangsmåte

Bland den laktosefrie kremfløten med litt av melisen. Pisk fløten til krem. Vend inn nesten all pasjonsfrukten. Smak til med mer melis om du synes kremen ikke er søt nok. Server sammen med enten glutenfrie sandkaker eller berlinerkranser og legg resten av pasjonsfrukten på toppen. Jeg kan garantere deg at du ikke kommer til å føle deg utenfor med denne desserten!

OPPSKRIFT: Glutenfrie berlinerkranser

OPPSKRIFT: Glutenfrie sandkaker

TIPS: Laktosefri pasjonsfruktkrem kan også brukes i kaker eller som topping på muffins.

TIPS: Liker du ikke pasjonsfruk? Da kan jeg anbefale deg å prøve granateple istedenfor pasjonsfrukt. Granateple er lavFODMAP inntil 87 g. og passer også veldig godt som erstatning for multer.