Julehilsen fra Kina

Julehilsen fra Kina

Her komme endelig en liten julehilsen fra Kina. Nettet her er ikke alltid helt stabilt, men akkurat nå ser det ut til å virke. Krysser fingrene for at det holder helt til jeg er ferdig med å skrive!

Kreativ lavFODMAP

Å spise 100% lavFODMAP i Kina er vanskelig, men med litt kreativitet og noen små (store?) sjanser har jeg ihvertfall ikke sultet! Akkurat nå er jeg i leiligheten vår, i Hangzhou, men de 5 første dagene var vi i Shanghai og bodde på hotell. Normalt sett byr det å bo på hotell på utfordringer i forhold til å spise lavFODMAP, men jeg har funnet mine egne måter å lage lavFODMAP-mat på rommet på, og da kan jeg overleve hvor som helst i verden. Nysgjerrig? Hehe… jeg kan dessverre ikke røpe det nå, men jeg kan love at det kommer mye om dette i den nye boken min!

Noen ganger må man ta noen sjanser!

Selv om jeg hadde med meg noe egen mat, bestemte jeg meg for å ta en sjanse den første kvelden. Da spiste jeg nuddelsuppe med litt forskjellig uidentifiserbart. Jeg vet at jeg tåler litt hvete (NB! Her må alle teste ut sin egen tålegrense etter eliminasjon!), men var usikker på om det var hvitløk eller andre FODMAP i maten. Utrolig nok gikk det over alle forventninger. Selvfølgelig ble det litt rumling og mageknip om natten, men ikke verre enn at jeg klarte å leve med det. Dagen etter hadde jeg en aldri så liten episode der vi måtte gå VELDIG fort hjem fra butikken. Du vet den følelsen når mageknipen bare blir verre og verre, man begynner å kaldsvette og lurer på om man skal stoppe opp eller om man skal gå fort (å løpe er ikke alternativ liksom… 🙂 ). Det gikk heldigvis bra det og!

Nuddelsuppe lavFODMAP KinaJeg har også spist litt Dim Sum (på norsk: pasta med fyll), kylling i soyasaus og svinekjøtt i sursøt saus (ikke helt som hjemme… 🙂 ) .

Kylling i soyasaus lavFODMAP Kina

Hva spiser man i Kina når man må følge et FODMAP-redusert kosthold?

Denne kyllingen i soyasaus hadde vært veldig god om den ikke hadde vært så blodig ved beinet. Jeg er sikkert litt pysete, men jeg spiste det som var godt stekt og lot resten ligge…. Det beste er at jeg faktisk ikke ble dårlig (spesielt siden vi skulle ta tog og taxi rett etterpå….).

Andetunger lavFODMAP KinaFor noen dager siden var vi på en restaurant som er viden kjent for sin gode Hangzhou-style mat: «Grandma’s kitchen». På kinesisk restaurant bestiller man mange retter (måltidet skal ha en viss sammensetning av mat: noe kaldt, noe varmt, grønnsaker, suppe osv., men vi var ikke mange nok til å bestille så mye. Ris får man til slutt, og er noe man bar spiser om man ikke er blitt mett av kjøttet og grønnsakene.) En av rettene vi bestilte på denne restauranten var andetunger. De smakte helt greit, men det var mest bein… Det er vanskelig å vite om disse var lavFODMAP da det kan ha vært løk/hvitløkpulver i marinaden, men jeg tok sjansen.

Tofu lavFODMAP kinaEn annen rett vi bestilte, som mest sansynlig er helt lavFODMAP, var frityrstekt tofu. Dette var ingen høydare, men absolutt helt spiselig.

Jeg tok også sjansen på å spise kylling i sursøt saus. Det kan ha vært løk/hvitløkkrydder i denne, men det smakte ikke hverken løk eller hvitløk og det var helt fantastisk godt! Sønnen liker egentlig ikke sursøt saus hjemme, men her ble dette en av favorittene!

Som grønnsaker spist vi kinakål med tofu. Ved første «smak» var den ganske kjedelig i smaken og jeg tviler på at det var hverken løk eller hvitløk i denne, men etter å ha spist litt, sammen med tofuen, var det faktisk veldig godt!

Guttene bestilte også nudler med kylling og reker i hvitløk. Begge disse rettene sto jeg over.

Lag gode avtaler!

En av grunnen til at jeg turde å ta litt sjanser her var at restauranten ligger i gåavstand til leiligheten vår. Jeg hadde en avtale med familien at om jeg ble dårlig, så skulle jeg få gå hjem. Også denne gangen gikk det helt fint!

I dag er det visst julaften. Julestemningen mangler, men vi skal feire litt likevel. Julelunsjen ble sjokoladekake laget med en liten håndvisp (å lage eggedosis med håndvisp er ikke gjort i en håndvending) og stekt i den lille bordkomfyren vår (oppskrift kommer!). Til middag blir det nok ikke akkurat norsk julemiddag. Vi har tenkt oss tilbake til «Grandma’s kitchen» siden det gikk så bra forrige gang. Jeg har bestemt meg for å ta noen sjanser, men er usikker på hvor lenge flaksen min kommer til å vare.

Det jeg ihvertfall har skjønt er at jeg ikke bør blande for mye høy FODMAP-matvarer og at matvarer med laktose og polyoler er det absolutt verste. Løk og hvitløk er noe jeg også reagerer veldig på, men så langt har det altså gått bra. Enten har ikke magen min reagert så voldtomt, eller så er det rett og slett ikke så mye løk og hvitøk i kinesisk mat. Løk bruker de forresten ikke så mye av, her bruker de mest vårløk, men jeg tviler på det bare er den grønne delen (kun den grønne delen av vårløken er lavFODMAP, meg jeg pleier å reagere også på den)  akkurat…

I morgen skal vi på nok en lunsj med «head of department», ikke så langt fra leiligheten vår. Normalt sett har jeg nesten ikke spist på disse lunsjene, men i morgen tror jeg kanskje, kanskje jeg skal ta noen sjanser. Jeg skal ihvertfall la mannen prøvesmake først for å sjekke om det er mye hvitløk i!

Da gjenstår det bare å ønske dere alle en koselig julehøytid. Husk at både ribbe og pinnekjøt er lavFODMAP!

Lagre