For mange kan jul med IBS og lavFODMAP være ensbetydende med enten stress for å unngå FODMAP eller vondt i magen fordi man ikke orker å passe på.

Her er mine 8 tips for jul med IBS og lavFODMAP

1. Middagen:

Både ribbe, pinnekjøtt og potet er lavFODMAP. For mange, også dem uten IBS, kan det likevel være sterk kost. Om du vet at du reagerer på røkt og saltet kjøtt (selv om det er lavFODMAP ja… ) så anbefaler jeg å spise litt mindre. Du får like mye, kanskje til og med mer, glede av maten om du ikke spiser deg stappmett (type «rulle-fra-bordet-og-bort-på sofaen-mett»).

2. Spis sakte og nyt maten!

3. Kålrabistappe

  • Kålrabistappe er lavFODMAP inntil rundt 65 – 100 g. Om vertskapet bruker melk og/eller rømme i kålrabistappen kan du enten spørre om å få kun most kålrabi, eller spørre om de kan bruke laktosefrie produkter. Kanskje du kan ta med deg laktoseredusert/fri melk og rømme?
  • Et annet tips til kålrabistappen er at du kan blande inn litt potet og gulrot. Kanskje det greieste er å bare lage egen kålrabistappe og ta med? For vertskapet kan det være mye stress med mange panner som skal holdes varme på en gang. Da KAN det være lettere for alle parter å bare ta med egen kålrabistappe!

4. Desserten

Dessert kan ofte være et problem på lavFODMAP og på julaften kan det være litt vanskelig å spørre etter spesiallaget dessert. Kanskje du kan ta med de noe laktosefri is, som du enten kan lage selv, eller kjøpe? (For deg som ikke tåler melk, selv om det er lavFODMAP, kan du lage melkefri iskrem.) Laktosefri riskrem er også kjempegodt og enkelt. For å gjøre det enda enklere kan du bruke laktosefri, ferdiglaget riskrem.

5. Julekaker

Ta med egne julekaker. Under fanen «Jul og julekaker» finner du mange oppskrifter på lavFODMAP-julekaker. Du har fortsatt tid til å lage noen!

6. Ikke stress

Prøv å ikke stresse. Selv om stress ikke er årsaken til IBS, så er det absolutt noe som kan forverre symtpomene. Husk at dette er en tid for familie og gode venner og du er sammen med folk som kjenner deg og vil deg godt.

7. Måtehold

Husk at FODMAP stort sett alltid handler om mengde (unntatt når det gjelder løk, hvitløk og sukkeralkoholer (polyoler – kunstig søtning som slutter på -ol)). Iflg. Monash University så er litt hvetemel innenfor, selv i eliminasjon. Å spise en liten julekake med hvetemel vil derfor være lavFODMAP. Det samme gjelder en liten bit sjokolade (grensen for laktose er på 1 g.).

8. Kos deg!

Hverken sukker, fett eller alkohol (utenom søte viner) er høy FODMAP. Personlig synes jeg det er viktig å kunne kose seg både med familie, venner og god mat og drikke uten dårlig samvittighet og formaninger. I barndommen spiste jeg ofte en julekake eller to eller tre før frokost og, tro det eller ei, jeg overlevde! Jeg har litt samme tilnærming til julen nå, men må selvfølgelig tenke på at det jeg spiser bør være lavFODMAP. (Nei, jeg spiser ikke kaker før frokost hverken i julen eller i hverdagen, men om det skulle skje, så får det bare være, dårlig samvittighet vil jeg ihvertfall ikke ha! 🙂 )

Jul med IBS og lavFODMAP trenger altså ikke å være så komplisert!

Da gjenstår det bare å ønske deg en riktig god jul. Skulle det gå galt så får du tenke på at det tross alt bare er en gang i året og absolutt ikke farlig!