IBS-mage på biltur lavFODMAPIBS-mage på biltur

IBS-mage på biltur høres i utgangspunktet greit ut. Med medbragt mat, selvvalgte (nød)stopp og dopapir i bilen skal det i teorien være overkommelig og det er det og, stort sett. Likevel er det ikke alltid ting går etter planen, noe jeg fikk oppleve da vi skulle kjøre hjem fra Trondheim for noen dager siden.

Jeg hadde holdt meg strengt til lavFODMAP under oppholdet så magen var i grunnen helt fin mens vi var i Trondheim. Det eneste problemet mitt var at jeg stresset litt med å få gått på do før vi skulle reise hjem. Som de fleste vet er ikke stress en faktor som akkurat hjelper til på en IBS-mage, spesielt ikke en IBS-mage på biltur…

Det skjedde ikke noe dramatisk før vi dro, i det hele tatt skjedde det ingenting, så jeg tenkte at det fikk briste eller bære: ”Man kan jo gå på do langs veien,” tenkte jeg tøff i trynet før jeg ”lånte” med meg det som var igjen av dopapir fra hotellrommet. (Er det bare jeg som alltid ender opp med kofferten full av dopapir fordi jeg, i redsel for å gå tom, gjemmer en dorull i kofferten slik at jeg alltid har en ekstra?)

Mageknip og feil retningssans

Mageknipen meldte sin ankomst sånn ca. 15 min. etter avgang og etter hver bensinstasjon vi passerte tenkte jeg: ”På neste bensinstasjon må jeg gå på do!” Men neida, etter å ha stoppet på en bensinstasjon var tanken fortsatt full og vi kjørte videre (her hører det med til historien at vi ble ganske oppgitt da vi, etter å ha kjørt i 20 min. plutselig så at vi kjørte MOT Trondheim igjen…. ).

Rundt lunsjtider var jeg litt usikker på om jeg turde å spise: ”Ville systemet settes i høygir ved matinntak?” Jeg innså raskt at jeg før eller siden måtte spise så jeg hoppet i det og spiste mitt 3 dager gamle surdeigsbrød av spelt, som faktisk smakte fortreffelig. På dette tidspunktet var vi kommet opp på fjellet. Dvs. ingen bensinstasjoner, men noen få rasteplasser. Magen knirket og brumlet, og tankene sirklet selvfølgelig rundt «hva gjør jeg om jeg ikke rekker neste rasteplass»? (Jeg er vant til slike (tvangs)tanker på fly, men har ikke opplevd det i bil før… )

Hva gjør jeg om jeg ikke rekker neste rasteplass?

  • Er det bedre å gå på do i skauen enn på de (sikkert) ekle utedoene på rasteplassene?
  • Kan man stoppe og løpe i et landskap med nesten ingen trær?
  • Hvor høye bør trærne være? Ikke for høye, da mangler nemlig grenene nederst… og er de for lave, ja, da ser jo folk hva jeg driver med…
  • Tett vegetasjon… Hvor tett kan den være før jeg rett og slett ikke kommer meg gjennom?
  • 50-sone… man bør ikke gjøre sitt fornødne i en 50-sone: Da er sjansene store for at man sitter i noens hage…

Heldigvis kom jeg meg helskinnet hjem, uten pinlige episoder. Note to self: Det går som oftest bra!

 

Lagre