Hvordan overleve en lang flyreise på lavFODMAP-dietten er et spørsmål jeg, naturlig nok, ofte får. Jeg har reist relativt mye, både langt og kort, og etter at jeg startet på lavFODMAP-dietten har jeg laget meg mine egne matrutiner for flyreiser. Å ta sjanser under en lang flytur er ikke noe for denne damen!

Hvordan overleve en lang flyreise på lavFODMAP-dietten?

Her er en gjennomgang av rutinene mine før jeg reiste til Kina forrige gang:

Noen uker før vi reiste laget jeg litt ekstra risnudler og kjøttsaus til middag. Restene puttet jeg i en tett boks som jeg la i fryseren. Denne boksen var det siste jeg puttet i vesken på reisedagen.

Dagen før avreise laget jeg knekkebrød og shortbread (oppskrift i boken). Min erfaring er at det er godt med både noe salt (jeg brukte litt ekstra flaksalt på knekkebrødene) og søtt under flyturen. Mesteparten la jeg i tette bokser med litt papir på toppen og pakket i kofferten. Da visste jeg at jeg ville ha noe ”sikker mat” under oppholdet. Resten pakket jeg i mindre bokser og puttet i håndbagasjen.

Kvelden før avreise laget jeg surdeigsrundstykker av spelt i tillegg til at jeg laget vaffelrøre

Samme dagen som jeg reiste stekte jeg surdeigsrundstykker av spelt og vafler. Noen rundstykker pakket jeg i kofferten til de påfølgende dagene, resten pakket jeg i håndbagasjen til selve reisen. I tillegg pakket jeg en pakke med litt serranoskinke og noen prøveposer med olje og balsamico fra Oliviers & co Bergen.

På flyet

Til lunsj spiste jeg litt vafler med serranoskinke på. Da de andre fikk middag på flyet, fisket jeg frem boksen med risnudler og kjøttsaus. Forbausende nok var den fortsatt ikke tint skikkelig etter 6 timer. Jeg spiste det som ikke var steinhardt sammen med et rundstykke med litt balsamico og olje (jeg «lånte» et lite beger fra en sushirestaurant på Schipol…. ). Om du ikke har sistnevnte kan du bruke litt smør.

Som snacks, innimellom, spiste jeg litt knekkebrød og shortbread og til ”nattmat” spiste jeg resten av risnudlene mine, som da var tint.

Da de andre fikk frokost spiste jeg en vaffel med litt smør og sukker på. Jeg hadde også noen vafler igjen som jeg spiste til lunsj da vi kom frem til leiligheten.

Andre matvarer man kan ha med seg på reisen er:

Potetgull, kokt egg (andres fintfølende neser kan man ikke ta hensyn til!), Kavli tubeost (fåes i små porsjonstuber), små begre med syltetøy, pannekaker med eller uten bacon, matmuffins, sitronmuffins (oppskrift i boka), salte kjeks (oppskrift i boka) og div. ferdigpakkede kjeks og knekkebrød.

IKKE la en dustete mage stoppe deg om du vil ut å reise. Reis, men ta med deg det du trenger for å ikke være sulten! Siden jeg nå er i Kina blir, naturlig nok, de kommende innleggene om hvordan jeg takler livet i Kina på lavFODMAP-dietten. For mer generelle reisetips, hvordan det er å være expat i Kina osv… se reisebloggen min No-Backpacker. Ja, jeg vurderte lenge å slå de to bloggene sammen, men jeg ser nå at det blir lettere og mer ryddig å fortsette med to blogger. Det er tross alt ikke alle med vondt i magen som lurer på hvordan man får seg kinesisk visum (en laaaaaang prosess….)! 🙂

 

Lagre