Hvordan forstå Monash sin applikasjon!

I boken min, og også her i bloggen, henviser jeg ofte til Monash sin mobile applikasjon. Monash University er forskningsinstitusjonen som har utviklet lavFODMAP-dietten. De har et eget laboratorium der de analyserer matvarer for FODMAP og er derfor den enenste kilden jeg selv bruker.

For noen uker siden gikk Monash ut med en mail/bloggpost om hvordan «trafikklyssystemet» deres skal leses og forstås. Jeg ble litt klokere etter å ha lest dette, men synes fortsatt det er noen uklarheter. I denne bloggposten vil jeg derfor dele hvordan jeg selv tolker applikasjonen.

Still inn «my filters»

Det første du bør gjøre er å gå inn på fanen som heter «my filters», oppe til høyre. Er du i eliminasjonsfasen vil jeg anbefale å stille alle inn på «high». Hvorfor? Fordi du foreløpig ikke vet hva du eventuelt reagerer på og poenget i denne fasen er å spise minst mulig FODMAP.

Hvordan forstå Monash sin applikasjon!

Gjelder mengdebegrensingen pr. måltid eller pr. dag?

Monash sier at mengdebegrensingen de opererer med er pr. måltid.

Hva betyr «grønt lys»?Hvordan forstå Monash sin applikasjon!Fisk består ikke av karbohydrater. Siden vi vet at FODMAP er karbohydrater, kan vi da også konkludere med at fisk må være helt fri for FODMAP. Likevel er det en oppgitt porsjonsstørrelse her og mange tenker at man ikke bør spise mer enn 115 g. fisk til ett måltid. Selv tenker jeg at når det ikke står noe eksplisitt under trafikklyset, så  kan jeg spise tilnærmet ubegrenset, innefor rimelighetens grenser selvfølgelig. Matvarer uten mengdebegrensing har jeg merket som lavFODMAP – grønne, i matvarelisten min.

Grønt lys med begrensning/gult lys/rødt lys, men med grønt lys på den minste porsjonen og rødt lys på den neste:

Alle disse ville jeg tolket som moderat FODMAP og jeg tenker det hadde vært lettere om Monash hadde satt alle disse til gule slik at man lettere kunne finne disse matvarene. Under disse matvarene står det altså en begrensing enten ved at trafikklyset endrer farge eller ved at det står eksplisitt i teksten. I matvareoversikten min har jeg merket disse matvarene som moderate og angitt mengdebegrensingen. Disse matvarene er altså grønne inntil mengdebegrensningen.

Brokkoli har grønt lys, men bør begrensen

Soltørket tomat er oransje, men man kan likevel spise 2 stk. Bør begrenses

Mais er rød, men har en mengdebegrensing der 1/2 porsjon faktisk er grønn: Bør begrenses

Rødt i app’en

Disse matvarene skal unngås i eliminasjon fordi de inneholder mye FODMAP. Matvarene finner du i høy FODMAP matvarelisten min.

Husk at trafikklyssystemet er en guide og at FODMAP veldig ofte handler om mengde (selv en matvare som er høy FODMAP kan bli lav med en liten nok mengde – det heter ikke no FODMAP, men low FODMAP)!

 

 

Lagre

Lagre

Lagre