Hvor lang tid tar det før man får en FODMAP-reaksjon?

Tidligere har jeg hørt at det kan ta mange timer før man får en reaksjon på FODMAP – dvs. at det mest sansynlig er maten man spiste ved forrige måltid man får en reaksjon på når man reagerer. Jeg har hørt det, reflektert litt over det og tenkt at dette ikke kan være en regel siden jeg reagerer rimelig fort på f.eks. laktose og polyoler, bla. sopp. Jeg spiser ikke sopp lenger, men de få gangene jeg har prøvd å teste det har det vært ensbetydende med at jeg har måttet gå fra middagsbordet for så å bli værende på do i mange timer.

For noen måneder siden, da jeg traff Prof. Hausken, gastroenterolog på Haukeland universitetssykehus sin IBS-skole, spurte jeg. Jeg var litt sliten fordi jeg akkurat hadde holdt foredraget mitt og fikk en forståelse av at teorien over var feil, men jeg fikk ikke helt taket i det han sa.

Fordi jeg nettopp har opprettet en egen Facebook-gruppe for viderekomne lavFODMAPere (gruppa er for dem som allerede har satt seg inn i dietten og som har fulgt den en stund og har erfaring ) spurte jeg gruppas medlemmer hvor fort de mente de fikk en reaksjon.  Samtidig sendte jeg spørsmålet videre til Prof. Hausken. Jeg vet at han er en travel mann og at han sikkert får en haug med mailer. Jeg var derfor litt redd han ikke ville svare. Jeg hadde ihvertfall ikke forventet noe svar i dag, på en lørdag, men jammensanten kom det ikke plingende inn en mail i sted!

Alle dere som mener dere får en reaksjon etter 20-30 min. kan slappe av: Det er ikke hodet som tuller med dere! Her er Hausken sin forklaring:

Når man spiser vil maten som er flytende ta mindre enn ett minutt før tarmen begynner å arbeide. Det starter allerede i munnen via smaksreseptorene. Maten går til tolvfingertarmen der reseptorene for fett, sukker, proteiner ets… sitter. Så er det flere måter at ting skjer via blod- og nervesystemet (hjerne tarmaksen). Det som går via blod går litt langsommere enn det som skjer i nervesystemet, som går fort.

De som har økt gastrokolisk reflex må på do hver gang de spiser. Da går det via nervesystemet og maten du spiser via nervebanene gir beskjed til endetarmen at den må tømme det som ligger der.

Når det gjelder FODMAP er jo også dette mat.

Transitt-tiden: tiden det tar fra maten blir spist til den går til tykktarmen, der den blir mat for bakteriene og det dannes gasser etc… tar lengre tid, minimum 1 time og 20 min.

Konklusjon: Det er altså helt mulig å få en rask reaksjon, men det som kommer ut er det man spiste tidligere. Reaksjonen kan da være på maten man akkurat har spist, men den kan også være på noe man har spist tidligere. Det var dette jeg forsto forrige gang jeg snakket med Hausken og.

Vedr. Facebook-gruppa:

Denne gruppa er altså for deg som vet hva dietten går ut på og som har fulgt den en stund, men som likevel har spørsmål og tanker. Kanskje du har gjort noen «funn» som er utypisk for dietten? Kanskje du fortsatt sliter etter å ha gått gjennom eliminasjon? Kanskje du ikke får til gjeninnføringen? Kan det være svakheter ved dietten som du vil lufte?

Jeg kan ikke love at jeg kan svare, men kanskje noen ande har noen finurlige løsninger?

Dette er altså ikke gruppa for deg som lurer på om du kan spise brød eller melk, men som har kommet litt lengre enn det. Monash University sin matvareliste er hovedkilde, men det skal likevel være stor takhøyd for diskusjon. Gruppa heter lavFODMAP.no (og ja, den er knyttet til meg og bloggen min….)

Vil du fortsatt være med? Da kan du melde deg inn her: https://www.facebook.com/groups/lavfodmap.no

NB! Dette blogginnlegget er et godt eksempel på at det er en grunn til at vi har leger og klinisk ernæringsfysiologer og ikke bare Dr. Google. Jeg føler meg utrolig heldig som, på tross av at jeg ikke er helsepersonell selv, har mulighet til å både spørre og diskutere med noen av landets flinkeste innen mage-tarm og IBS. Det rare er at jeg, for ett år siden, da jeg begynte å holde foredragene mine, var skråsikker på det meste. Jeg er mye mer ydmyk nå og vet at jeg egentlig kan ganske lite. Ikke minst vet jeg at høy/lavFODMAP bare er en liten del av det totale IBS- bildet, selv om det er en ganske viktig del som kan hjelpe veldig mange!

 

 

Lagre

Lagre