For noen dager siden fikk jeg spørsmål om jeg ikke kunne legge ut en oppskrift på glutenfrie og laktosefrie hash browns. Dette har jeg laget før, for mange år siden. Man kan vel trygt si at det er en grunn til at jeg aldri har laget det igjen. Det ble en heller trist affære med smakløs og rå raspet potet som heller ikke hang sammen. Jeg husker ikke om jeg den gangen brukte oppskrift, men nå har jeg altså laget min egen oppskrift. Jeg var mildt sagt spent på om det var mulig å lage gode hash browns da jeg satte i gang. Heldigvis ble resultatet helt fantastisk bra og jeg kommer nok til å lage det igjen, mange ganger!

Jeg bruker mandelpoteter i min oppskrift. Andre poteter kan helt sikkert også brukes, men da kan det være steketiden må endres.

Her er oppskrift på Pommes Anna, om du ønsker flere tips til hvordan du kan lage potetene på en annen måte.

Glutenfrie og laktosefrie hash browns

600 g. skrelte mandelpoteter

1 lite egg

1/2 ts. salt

1/4 ts (eller så mye du selv ønske) chili eller cayennepepper

Litt olje til pensling

Fremgangsmåte:

Sett ovnen på 190 grader

Rasp potetene. Legg de raspede potetene i en sil og press ut så mye vann som mulig.

Pisk egget lett og tilsett salt og krydder. Rør egget inn i poteten.

Dekk en stekeplate med bakepapir. Nå kan du enten legge potetmassen i flate sirkler som du presser litt sammen med fingrene, eller du kan bruke en liten form. Det viktigste her er at du får presset poteten sammen, slik at den ikke bli porøs. Da vil den falle fra hverandre!

Stek potetene i 20 minutter. Ta potetene ut av ovnen og pensle dem med olje på begge sider. Stek potetene videre i ca. 15-20 minutter.