Jeg blir aldri sikker på om det heter fastelavensboller eller fastelavnsboller, men i dag gikk jeg for glutenfrie og laktosefrie fastelavnsboller… Jeg regner med at de aller fleste vet hva jeg snakker om enten jeg bruker den ene eller andre skrivemåten!

Til denne deigen har jeg brukt samme oppskriften som jeg brukte til vanlig, søt gjærbakst som du finner både på bloggen og i «Kaker og desserter for sensitive mager – lavFODMAP» (NB! Dette er en adlink. Dvs. at jeg tjener noen kroner om du kjøper boken etter å ha trykket på linken 🙂 ) . Dette er en oppskrift som jeg er utrolig stolt over fordi bollene både smaker kjempegodt, de blir ikke tørre, harde drapsvåpen, deigen er kjempegod å jobbe med (ja, det er faktisk mulig å forme deigen uten at halve deigen henger igjen på bordet og/eller i hendene) og bollene ser ikke ut som små vulkanutbrudd, men er fine og glatte.

Glutenfrie og laktosefrie fastelavnsboller

Lag bollene som beskrevet (om du ikke har boken, trykk på denne linken).

Bollene må være helt kalde før du deler dem i to og dynker begge delene godt med melk. Legg et lag med lavFODMAP syltetøy (Nora sitt jordbærsyltetøy er lavFODMAP) på bunnen av bollen. En god skje med pisket, laktosefri kremfløte legges oppå syltetøyet. Legg toppen av bollen oppå kremen og dryss melis på toppen.

Fastelavnsboller kan godt lages noen timer før de skal spises, men vent med å drysse melis på toppen til rett før de skal serveres slik at ikke melisen smelter.

Vil du heller lage skoleboller/skolebrød?

Link til deg som trenger glutenfri deig til pizza, pitabrød eller rundstykker