Siden mandler har en ganske lav mengdebegrensing på bare 12 gram måtte jeg lage en oppskrift på glutenfrie franske havremakroner uten nøtter da jeg fikk veldig lyst på makroner….

Byttet mandlene med havremel og fikk glutenfrie franske havremakroner uten nøtter

Før jeg begynte på lav FODMAP var jeg veldig glad i makroner og jeg elsket også å lage de. Etter at jeg begynte på dietten har jeg, merkelig nok, blitt veldig sensitiv overfor mandler. Så lite som en halv makron får treskeverket i magen min til å sette i gang. Etter at jeg merket det har jeg hverken spist eller laget makroner. Inntil for noen dager siden.

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får ofte rare ideer til de merkeligste tider på døgnet. Ideen om å bruke kvernede/hakkede glutenfrie havregryn i stedet for mandelmel kom dettende ned i hodet mitt tidlig en morgen, før jeg hadde stått opp til og med. Mannen trodde jeg var sprø som plutselig, før han var skikkelig våken, sa følgende (og bare så det er sagt, jeg brukte ikke akkurat behagelig, myk morgenstemme): «Nå har jeg det! Havremel fra glutenfrie havregryn bør kunne brukes til makroner!»

Hvorfor glutenfrie havregryn? Jeg er usikker på hvorfor, men de glutenfrie havregrynene synes som om de trekker til seg mindre væske enn vanlig, lettkokte havregryn. Mandelmel trekker ikke til seg noe særlig væske og jeg tenkte derfor at glutenfrie havregryn burde kunne erstatte mandelmel, men var usikker.

Her er oppskriften på glutenfrie franske havremakroner uten nøtter

Eggehvite

Sukker = vekten på eggehvite * 0,8

Havremel fra glutenfrie havregryn = vekten på eggehvite * 1,4

Melis = vekten på eggehvite * 1,4

Fordi det er viktig å bruke eksakt forholdstall når man lager makroner skal du veie eggehviten først. Deretter ganger du vekten på eggehviten med 0,8 for sukkeret, 1,4 for melis og 1,4 for havremelet.

Dvs. at hvis eggehviten veier 40 g. (eggehvite fra ett egg veier ofte mellom 35 og 40 g.) skal du bruke 400,8 = 32 g. sukker, 401,4 = 60g. melis og 40*1 = 60 g. havremel.

Pisk eggehviten stiv og tilsett sukkeret. Pisk i ca. 5 min. Bland melisen og havremelet og rør blandingen forsiktig inn i marengsen. Her er det viktig at man ikke blander hverken for mye eller for lite, men akkurat passelig. Rører du for lite blir blandingen veldig stiv og rører du for mye blir den for bløt. Ved passelig rørt blanding skal du kunne legge den på bakepapir og det skal komme en liten topp, men den skal likevel flyte litt ut.

Sett blandingen på stekebrett med to teskjeer, ev bruk en krem- eller makronsprøyte. Etter at du har satt kakene på brettet skal du dunke brettet i disken slik at du får dunket ut luftbobler. Kakene vil da flyte litt mer ut.

La kakene stå i ca. 45 min. til 1 time. Nå skal kakene «tørke». Dvs. at de får en fin hinne utenpå slik at de ikke sprekker og de vil heve fra bunnen og du får «føtter» på kakene. Når kakene er ferdig tørket skal du kunne ta på de med en finger uten at noe av røren henger igjen.

Stek på midterste rille i 140-150 grader i ca. 10-12 min. Her må du følge med, for det kan variere veldig fra ovn til ovn hvor lenge kakene må stå!

La kakene stå på bakepapiret til de er kalde, da blir de lettere å løsne.

Fyll (eller ganache, som de sier på fagspråket)

150 g. smør

1 pg (175 g.) laktosefri Philadelphiaost

30-40 g. melis (smak deg frem!)

50 g. raspet mørk kokesjokolade

(Du kan spise mørk kokesjokolade på lavFODMAP-dietten)

Fremgangsmåte:

Rør smør og melis sammen og rør inn smøreosten og sjokoladen.

Legg fyllet på en kjeks og legg en annen kjeks oppå og du har fantastisk gode, lav FODMAP franske makroner!

NB! Havre har en mengdebegrensing på 23. g, men du kan fint spise 1-2 av disse glutenfrie franske havremakroner uten nøtter og fortsatt være innenfor lavFODMAP-dietten. (De er mektige, så det er ikke sikkert du orker mer enn 1-2 heller!)

Lagre