Dagens middag ble gluten- og laktosefri fiskesuppe laget av kraften fra fisken vi spiste i går.

Kraft:

Jeg kokte fiskebeina med alt kjøttet jeg ikke fikk av fisken og en del ss. med salt (husker dessverre ikke hvor mye) i ca. 10-15 min., til kjøttet løsnet. Plukket av det fiskekjøttet jeg fikk av og kokte resten av beina med 2 purreløk (jeg tok faktisk sjansen på å bruke den hvite delen av purren…) og 4 gulrøtter i ca. 30-40 min. Siden jeg visste at jeg ikke trengte å ha klar kraft brukte jeg ikke tid på å «skumme av» kraften, men skal du ha klar kraft må du ta av alt skummet som kommer på toppen etterhvert.

Kraften ble silt og satt kaldt.

Gluten- og laktosefri fiskesuppe til en haug med personer:

3 l. fiskekraft

ca. 10 gulrøtter

ca. 10 poteter

1 bunt med det grønne fra vårløken

1 dl. laktosefri rømme

1,5-2 dl. laktosefri matfløte

4-5 toppede ts. rismel

Renset fisk

Scampi eller reker

Fremgangsmåte:

Skrell og del opp potet og gulrot i passelig store biter og kutt vårløken i småbiter. Kok opp kraften med poteter, gulrøtter og vårløk. Dette skal småputre i 15-20 min. Bland rismel og ca. 1,2 dl. vann til en klumpefri «røre». Rør godt mens du heller «rismelrøren» litt og litt i den varme kraften. La koke opp mens du rører. Om suppen ikke har fått en fin, kremaktig konsistens, kan du enten helle i litt mer vann (for å tynne ut) eller lage litt mer ris/vann blanding (for å få suppen tykkere). Her må du prøve deg litt frem!

Hell i fløte, rømme, scampi og fisken og varm forsiktig opp. Ikke rør mye nå!

Har du ferdigkokte scampi eller reker trenger du bare å varme suppen opp. Om du har rå scampi putter du disse i gryten 2-3 min før rømmen, fløten og fisken.

Serveres med glutenfrie rundstykker.

 

 

Lagre

Lagre