Trenger man oppskrift på eggerøre og tomat? Tja…. kanskje? Jeg tenkte uansett jeg skulle benytte anledningen til å skrive litt om egg. Men først «oppskriften, som er inspirert av oppholdet mitt i Kina. Der får man eggerøre og tomat som en egen rett, både til frokost og middag.

 

Eggerøre og tomat

2 egg

1 ss laktosefri fløte

1 tomat

Salt og pepper.

Visp sammen eggene, laktosefri fløte og litt salt og pepper. Stek eggerøren så mye som du ønsker den stekt. Iflg. ekspertene skal eggerøre være litt «våt», nesten flytende. Jeg synes ikke noe om det og må steke eggerøren min litt lenger.

Skjær tomaten i biter og stek den på middels til sterk varme med litt salt og pepper.

Legg eggerøren på et fat/i en skål og hell tomaten over.

Egg, en lifesaver

Da jeg startet på lavFODMAP-dietten spiste jeg mye egg både til frokost og lunsj. Jeg fant ikke noe lavFODMAP-brød jeg likte, dessuten var jeg redd for å spise «feil», så da ble det mye egg og skinke, uten brød. Man kan vel trygt si at jeg hadde et svært begrenset kosthold. Det var ikke mange lavFODMAP-blogger og veldig få bøker. Jeg måtte derfor lage mine egne oppskrifter, som ble til denne bloggen.

Nå finnes det mange flere oppskrifter, norske app’er og kokebøker. Blant annet kan du hente ned to norske app’er; Mollyosa og Noba. (Jeg har ikke selv testet noen av disse app’ene siden jeg ikke føler jeg trenger å bruke noe app lenger. Siden jeg kjenner de som står bak begge app’ene OG fordi det er mange som føler de trenger en norsk app, nevner jeg de her altså, dette er ikke reklame.) I tillegg vet jeg at det å spise feil ikke trenger å være verdens undergang. Det viktigste er at man vet hva man har spist, slik at man vet hvorfor man blir dårlig. Klart det er best å holde seg til eliminasjon når man skal prøve ut lavFODMAP-dietten, men man må ikke la det gå så langt at man ikke tør å spise.

Egg, fortsatt en lifesaver

Spesielt når jeg er ute og reiser er egg bankers. Da blir det fort egg til frokost og så hender det at jeg «låner» ett eller to kokte egg til lunsj.

Noen ganger får jeg spørsmpål om oppskriftene mine kan lages uten egg. Etter min erfaring kan man ikke bare ta ut eggene fra en oppskrift. Spesielt når man baker med glutenfritt er det vanskelig å bake uten egg fordi eggene får litt «bindefunksjonen» som gluten har. Jeg kunne helt sikkert laget oppskrifter uten både egg og sukker, men siden dette er en lavFODMAP-blogg føler jeg man må bruke de ingrediensene som er tilgjengelig innen dietten. Derfor anbefaler jeg heller andre bloggere om man trenger egge- og sukkerfritt. Husk at både honning, agavesirup, kokosblomstsukker, sukrin og kunstig søtning som slutter på -ol er høy FODMAP!

Egg, hvor lenge holder de seg?

I Norge holder eggene seg veldig lenge etter «best før» datoen, så lenge de er intakte selvfølgelig. For å være sikker, og for å ikke ødelegge bakst, kan du knekke ett og ett egg i en separat kopp før du slipper egget i bakebollen. (Dette lærte jeg på skolekjøkkenet etter at en i gruppen min fikk et råttent egg i bakebollen og måtte starte helt på nytt…)

Jeg pleier å kjøpe egg til halv pris fordi de går ut på dato samme dagen, hvis ingen har tatt de før meg da. Dette er et supert matreddertips, men også fint for oss som må følge lavFODMAP-dietten og synes det er fordyrende med glutenfritt/spelt/laktoseredusert/laktosefritt.

Kokte egg holder seg ihvertfall i noen dager i kjøleskapet. I romtemperatur har jeg ingen aning, men ihvertfall noen timer, vil jeg tro?