Visste du at chevre er moderat lavFODMAP? Du kan faktisk spise 40 g. og fortsatt være innenfor lavFODMAP. (Chevre innholder 1 g. laktose pr. 100g. De fleste tåler litt laktose. jeg er veldig laktoseintolerant og jeg tåler litt mer enn 40 g. chevre.)

Les også: Mer om melk og lavFODMAP

Denne retten passer godt både som en god lunsj, men også som litt ekstra digg kvelds. Du kan bruke ensten surdeigsbrød av spelt eller glutenfritt brød, eventuelt det brødet du måtte tåle. Husk at litt hvetemel faktisk er lav FODMAP og. (Viktig regel: FODMAP har alltid med mengde å gjøre!)

Les også: Slik lager jeg surdeigsbrød av spelt, oppskrift steg for steg

Chevre, til lunch eller kvelds


Skiver av surdeigsbrød av spelt

Chevre

Litt salat

Tomat

Litt balsamicoglaze

Les også: Slik lager jeg hjemmelaget balsamicoglaze

Litt salt og pepper

Litt basilikum

Litt ripsgele* eller annet lavFODMAP-syltetøy

Litt walnøtter eller pecannøtter

Fremgangsmåte:

Sett grillen i ovnen på full styrke. Legg chevre på brødskivene og grill i ca. 3-5 min.

Finhakk tomaten og bland inn litt balsamicoglaze, salt, pepper og finhakket basilikum.

Legg litt salat på en tallerken. Når skivene er ferdig i ovnen legger du de oppå salaten, legger litt syltetøy på toppen av osten og drysser over med tomatene og til slutt litt hakkede nøtter. NYYYYYT

*Rips er ikke testet av Monash University, men mange rapporterer om at de tåler det bra.



Lagre