Forskningen viser at ca. 70% av dem som prøver, får en bedring av lavFODMAP-dietten. Iflg. legen min er dette en ekstrem høy prosentandel. Vanligvis snakker legene om sjanser for helbredelse ved så lite som 20%. Før jeg fortsetter dette innlegget må jeg bare presisere at jeg IKKE er lege, klinisk ernæringsfysiolog eller annet helsepersonell.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Jeg får heldigvis mye informasjon direkte fra leger og klinisk ernæringsfysiologer siden jeg holder foredrag ved IBS-skolen til Nasjonal Kompetansetjeneste for Funksjonelle Mage- og tarmsykdommer, men mine råd her er altså fra pasient til pasient.

Les mer: Forskjellen på alle som tilbyr hjelp innen ernæring

Les mer: Informasjon om IBS-skolen

Ingen bedring av lavFODMAP-dietten?

Det er dessverre noen som ikke får noe bedring av lavFODMAP-dietten. Er du en av dem, så er du kanskje en av de 30% som ikke får bedring. Det sies at om man ikke merker bedring etter 2-4 uker, så skal man ikke fortsette. Dette er også noe jeg ville anbefalt.

Les mer: Elimineringsfasen

Samtidig tror jeg det kan være lurt å gå gjennom kostholdet skikkelig, før du gir opp. Skriv ned alt du har spist i løpet av en uke og få en som har peiling på lavFODMAP-dietten til å gå gjennom. Min erfaring er at det ikke er helt unormalt at man tror man spiser lavFODMAP, men har glemt å luke ut noen matvarer. Når man plutselig skal gå på en relativt restriktiv diett er det fort gjort å overse noe! Blant annet spelt har jeg opplevd at veldig mange tror er lavFODMAP. Når de så har fått vekk spelt, så har magen blitt bedre.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Andre matvarer kan være laktose. Det er fort gjort å glemme at melkepulver inneholder ganske mye laktose. Sorbitol er også et FODMAP-stoff som ofte gjemmer seg de merkeligste steder. Som f.eks. i vanlig godteri. Sorbitol er kunstig søtning og man forventer derfor ikke at det skal være i godteri MED sukker. Men fordi sorbitol også er et fuktighetsbevarende midler, finnes det også i godteri som skal holde seg seigt. F.eks. seigemenn.

Reagerer du på noe annet enn FODMAP?

Det er ikke helt unormalt å reagerer på mye fiber, mye fett, mye mat på en gang, travle måltider osv… osv… I tillegg kan det være man også reagerer på matvarer som er lavFODMAP. Jeg var f.eks. helt sikker på at jeg var blant de 25% uten effekt, inntil jeg fant den største synderen, maismel. Maismel ER lavFODMAP, men jeg reagerte veldig sterkt på det. Spesielt i begynnelsen. Dette illustrerer hvor viktig det er å tenke gjennom hva man har spist og se om man kan finne noen sammenhenger.

Det er liten sjanse for at det er lavFODMAP-kost i seg selv som gjør at noen blir dårligere av å følge lavFODMAP-dietten. Sannsynlighetene er mye større for at det er noe du har tatt inn i kosten, som du ikke har pleid å spise tidligere. Selv var jeg ikke vant til å spise maismel, så det er klart jeg ble dårligere av lavFODMAP når veldig mhye glutenfritt inneholder maismel! Og så må jeg presisere enda en gang: Maismel ER lavFODMAP og magene våre er veldig forskjellige. Det er derfor viktig at du ikke tar ut maismel fra kosten bare fordi JEG reagerte på det. (Jeg skriver «reagerte» fordi jeg nå faktisk tåler litt maismel – noe som også viser at hva man reagerer på kan endre seg over tid.)

Pass på feilslutninger

Å drive og lete etter hva man reagerer på, er som å lete etter en nål i en høystakk. Jeg vet. Og det er fort gjort å gjøre feilslutninger. Et eksempel på det er en av følgerne mine på sosiale medier. Hun var sikker på at hun ikke tålte melkeproteiner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Da jeg spurte henne om hvorfor sa hun at hun hadde spist laktosefri is og reagert voldsomt. Derfor måtte det være melkeproteiner. Da jeg spurte henne om hvilken laktosefri is hun hadde spist, viste det seg at det var en laktosfri is med veldig mange andre FODMAP enn laktose!

Se også: Laktosefri kjøpeis som er lavFODMAP

Eller lag din egen: Slik lager jeg laktosefri is

Et kosthold uten melkeproteiner er mye vanskeligere å holde enn et kosthold «bare» uten laktose. Så hun var veldig glad da vi fant ut at det IKKE var melkeproteiner hun hadde reagert på, men en haug med andre FODMAP.

Les mer om lavFODMAP-dietten og melk: Er lavFODMAP-dietten melkefri?

Ingen bedring av lavFODMAP-dietten. Kan årsaken være noe så enkelt som en DRITT-dag? :

Noen ganger er det ikke alltid maten man reagerer på. Det kan være så enkelt som for lite søvn, stress, noe man gleder/gruer seg til osv… Eller rett og slett bare en veldig dårlig magedag, en drittdag, bokstavlig talt. Selv om det noen ganger er veldig fristende å begynne og lete etter hva man har spist, kan det noen ganger være lurt å bare la det ligge.

Jeg har som utgangspunkt at du har snakket med legen din og utelukket at det kan være andre årsaker til mageplagene dine, enn IBS. Får du ingen bedring av lavFODMAP-dietten bør du derfor gå tilbake til legen din og diskutere. Siden jeg ikke er lege kan jeg dessverre ikke råde deg til å prøve andre ting. Det tryggeste vil derfor være å ta en prat med legen din og ev. få en henvisning videre til en spesialist. Å gå på lavFODMAP-dietten hvis den overhodet ikke har noen virkning er ihvertfall ikke anbefalt!

Artikkelen fortsetter etter annonsen