Jeg elsker dadler i baconfrakk, men magen min har alltid gått bananas av det. Etter at jeg startet på lavFODMAP-dietten skjønte jeg jo hvorfor jeg ikke har kunnet spise det uten å bli dårlig: dadler er høy FODMAP!

De siste årene har derfor dadlene i baconfrakk ikke vært det første jeg strekker meg etter på tapasbordet, inntil nå….

Prøv også: LavFODMAP sweet chilisaus

Da vi var i Kina fikk vi noe som liknet: Banan i baconfrakk!

Lagre

Lagre

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Det høres unektelig litt rart ut, svogeren min rynket på nesen da han så det, men det var fantastisk godt. Bananen bli jo litt søt av å ligge i ovnen, så faktisk blir det ikke så langt ifra dadler. Og det beste? HELT lavFODMAP!

Banan i baconfrakk:

Bananer

Bacon

Fremgangsmåte

Sett ovnen på 200 grader.

Skjær bananen i 3-4 biter og skjær disse i fire, slik at du får staver. Surr en baconbit rundt bananen og legg på stekebrett eller i en ildfast form.

Lagre

Lagre

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Stekes på midterste rille i 10-15 min. til baconet er ferdigstekt.

Lag også: Oliventapenade

Lag også: Slik lager jeg kjøttboller med bacon og oliven

NB! Moden banan er lavFODMAP inntil bare ca. 1/3 banan, mens grønn banan er lavFODMAP. Er du ferdig med første fasen av lavFODMAP-dietten, så kan du teste ut om du tåler mer moden banan. Jeg er veldig glad for at jeg tåler en hel moden banan, for jeg kan rett og slett ikke fordra grønne bananer… 🙂

Lagre

Lagre